Månedsnyhedsbrev - oktober 2021

Nyhedsbrev – oktober 2021

www.guldbergskole.kk.dk
Informationsaften 10. november
Forældre til børn til kommende 0. årgang kan skrive deres barn op til en københavnsk folkeskole og fritidsinstitution (KKFO) fra mandag den 8. november til og med søndag den 28. november 2021. Læs mere her.
Man kan også komme til informationsaften på skolen, hvor man har mulighed for at stille spørgsmål til skolestart. Vi holder åbent hus på Guldberg Skole for alle interesserede den 10. november kl. 17-19. på afd. Sjællandsgade 10.
Her giver vi et indtryk af, hvad vi er for en skole, og man har mulighed for at stille spørgsmål til sit barns skolestart.
Fra skolebestyrelsesmøde 25. oktober
Møde med kontaktforældre og andre interesserede
På mødet deltog kontaktforældre og andre interesserede kl. 17-18. Skolebestyrelsen drøftede følgende emner med kontaktforældrene:
•    Kontaktforældrenes roller og funktioner ud fra principperne.
•    Byggeri og genhusning
•    Klassesammenlægninger og årgangssamarbejde
•    Kommunikation og branding
Øget frihed til skolerne – alternativ til elevplaner
Skolebestyrelsen bakkede op om skolens ønske om at arbejde med at udvikle en anden form for evalue-ring/tilbagemelding end elevplanen. Ønsket var, at der blev sat fokus på kvalitativ feedback gerne ved samtale. Ressourcer må gerne prioriteres til de elever, der har særligt behov for opfølgning.
Skolebestyrelsen ønsker at lærerne ikke udarbejder elevplaner dette skoleår, og der arbejdes med forskellige former for feedback.
Referatet af mødet vil blive lagt på skolens hjemmeside torsdag 4. november.
Corona - forebyggelse af smitte
Vinteren nærmer sig, og det betyder bedre betingelser for spredning af corona og andre virus. Derfor har Sundhedsstyrelsen udsendt vejledning, der sætter fokus på vigtigheden i at forebygge smitte bedst muligt i de kolde måneder. Vejledningen er vedhæftet nyhedsbrevet.

Guldberg Skole på Facebook
Skolens FB-side er gået i luften. I kan finde den ved at søge på ’Guldberg Skole 2200’. Læs fx om lejrskolerne på 8. og 6. årgang.
Følg os gerne!
Undersøgende matematik
Matematikfaget på Guldberg Skole er meget andet end addition, subtraktion og ligninger.
Vi har fokus på at arbejde undersøgende med åbne opgaver, der ikke nødvendigvis har et ”rigtigt” resultat, og hvor vejen frem til et svar ikke nødvendigvis er givet på forhånd.
Fra skoleårets start arbejdede flere årgange med særligt fokus på de åbne/problemløsende opgaver.
Blandt andet på 8. årgang, hvor billedet viser én af metoderne til at finde svaret på, hvor mange stykker papir der egentlig er i en toiletrulle? Og hvor lang kan sådan en rulle egentlig blive?
Udover at lege med toiletruller, blev der også undersøgt hvor lang tid en tændstik brænder i gennemsnit? Samt Piet Heins design klassiker Somakuben, der er sammensat af forskellige irregulære former.
Der er matematik overalt i vores hverdag, så udnyt det og lav gerne små matematiske lege eller undersøgelser, når I går en tur i nærområdet eller skoven, eller når I handler ind.
Skolemad med tilskud
Københavns Kommunes skolemadsordning giver mulighed for at man kan søge tilskud til skolemaden.
Familier med lav indkomst kan søge om tilskud, sådan at der kun betales mellem 0 og 17 kr. for maden pr. barn.
Man kan få et ansøgningsskema på skolens kontor, men det er også muligt at sende en digital ansøgning ved brug af NemID.
Hvis du allerede har tilskud til skolemaden, skal du IKKE søge igen ved nyt skoleår. Kun hvis din indkomst har ændret sig. Læse mere her.
Motionsdag
Fredag 15. oktober var motionsdagen på Guldberg Skole igen i år en succes og vejret holdt tørt mens elever og lærere kastede sig ud på den 2,1 km lange løberute ved klosterfælleden. Der var god stemning og alle elever fra 1.-8. årgang var aktive og de fleste løb flere runder. 0. årgang lavede selv forskellige bevægelseslege på dagen og 9. årgang var i praktik. Dagen blev sluttet af med et æble til alle og blandt de store elever blev der dystet i den traditionsbundne Kahoot med spørgsmål om motion.

Flexuge – uge 41
4. årgang - Bevægelse
I ugen op til efterårsferien var det normale skema brudt op, og på 4. årgang var temaet bevægelse. Mandag star-tede ugen op med teori, undersøgelser og konditionstest. Tirsdag var årgangen på Experimentarium, hvor der blev arbejdet videre med bl.a. puls på PULS Torvet. Onsdag var årgangen igen ude af huset, og fandt de store græsvidder i Fælledparken, hvor der blev gennemført et Mini-OL i strålende solskin. Torsdag blev der fokuseret på trivsel og bevægelse, som blandt andet kan kombineres med en gåtur på Assistens Kirkegård i flotte efterårs-farver. Hele ugen blev sluttet af med resten af skolen i Fælledparken, hvor 4. årgang havde både viden om og fysik til et velgennemført motionsløb.

Matematikvejlederkonference
Torsdag 2. september var der Matematikvejlederkonference i Odense Congress Center. Skolens lærere, Natasja Jonesen og Kenneth Bjerg var repræsenteret.
Konferencen er en inspirationskilde, hvor diverse stande fremviser alt fra nye læremidler, til selvproducerede Escape Rooms. Der gives mulighed for at afprøve skæve og anderledes ideer, samt ”lege” lidt med nogle andre matematikvejledere fra hele landet.
På konferencen var der blandt andet et oplæg af britiske Anne Watson, hvis undersøgende tilgang til matematik-faget dannede grobund for nye ideer til faglig udvikling på Guldberg Skole.
Der var også nogle nye interessante tanker omkring talforståelsens vigtighed for elevernes matematiske udvik-ling, samt visionære bud på, hvordan digitale læremidler inddrages tidligt i elevernes skolegang.
Dagen blev afsluttet med gaver i form af bøger til inspiration for både indskoling, mellemtrin og udskoling.

På vegne af personale og ledelse

Månedsnyhedsbrev - oktober 2021.pdf