Orientering til forældre om ekstraordinær frihed

28.02.23/ledelsen

Orientering til forældre om ekstraordinær frihed

Kære forældre

Skolens ledelse kan i ganske særlige tilfælde tillade fravær i form af ekstraordinær frihed. Ekstraordinær frihed er lovligt fravær, hvis det er godkendt af skolens ledelse. Ved ønske om ekstraordinær frihed, skal I sende en anmodning til barnets/børnenes lærere på Aula, hvorefter der foretages en konkret vurdering af anmodningen.

I vurderingen af anmodningen ses på elevens behov for at holde fri, sammenholdt med de konsekvenser et afbræk i undervisningen vil betyde for eleven selv, men også for klassens fællesskab. Mere konkret skal der foretages en helhedsvurdering, hvor der lægges vægt på, om fraværet vil have negativ betydning for:

• Elevens tilegnelse af kundskaber og færdigheder
  • Elevens motivation og læringsparathed
  • Elevens alsidige udvikling eller
  • Andre elevers tilegnelse af kundskaber og færdigheder (Her tænkes særligt på perioder, hvor det er væsentligt, at alle elever er til stede, fx i forbindelse med afvikling af projektopgaven, lejrtur eller lignende)

Det vil også indgå i afgørelsen om eleven har haft meget fravær det seneste år.

Vær opmærksom på, at ekstraordinære fridage tæller med i Københavns Kommunes kriterier for bekymrende fravær.

Generelt vil skolen være tilbageholdende med at give ekstraordinær frihed.

Procedure:

Anmodning om ekstraordinær frihed

Ved ønske om mere end 4 dages fri

Ansøgning om ekstraordinært fri sendes til klassens lærere.

Ved 4 dage eller mindre er det lærerne alene, der behandler henvendelsen

Kriterier

Ud fra nedenstående 4 kriterier giver læreren en anbefaling til skolens ledelse:

• Elevens øvrige fravær
  • Tidligere ønsker om frihed
  • Sociale kriterier
  • Faglige forhold

Svar på anmodning

Hvis lærerne anbefaler, at der tillades ekstraordinært fravær, sender sekretæren dette svar til forældrene.

Hvis lærerne fraråder frihed, videresendes lærernes vurdering til afdelingslederen som kontakter forældrene. Afdelingslederen kan fraråde den ekstraordinære frihed pga. fx:

• faglige udfordringer
  • at fraværet vil bestyrke manglende motivation
  • trivselsmæssige udfordringer og elevens sociale relationer generelt
  • at fraværet vil have negativ betydning for resten af klassen
  • generelt for mange fraværsdage eller bekymrende fravær

Forældres ansvar ved ekstraordinært fri

Når I anmoder om ekstraordinært fri til jeres barn/børn, accepterer I følgende:

• At påtage ansvaret for, at jeres barn/børn får lavet det arbejde, som klassen arbejder med i fraværsperioden.
  • At det er jeres ansvar at følge med i ugeplanen, lektier mm.