Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Guldberg Skole
Mobil menu

Principper for inklusion

 

7. juni 2022

Principper for inklusion

Definition af inklusion

Inklusion er en vedvarende proces, der handler om at skabe åbne og udviklingsorienterede miljøer, hvor alle børn og unge oplever sig som aktive deltagere i fællesskabet. Målet er, at alle børn og unge skal ses, anerkendes og værdsættes som de unikke personer de er, og dermed sikres faglig, personlig og social udvikling.

Overordnet formål med inklusionsindsatsen

Det overordnede mål med inklusionsindsatsen på Guldberg Skole er, at alle børn og unge oplever, at de trives og udvikles i de børne/ungefællesskaber, de er en del af. På den måde skabes mulighed for, at alle børn og unge får udnyttet og udviklet deres viden, kompetencer og ressourcer og dermed oplever, at deres aktuelle og fremtidige handle- og valgmuligheder udvides.

Guldberg Skoles børnesyn

Skolens børnesyn tager sit udgangspunkt i, at vi tænker helhedsorienteret og inddrager alle faktorer omkring barnet. Vi er åbne for refleksion hos såvel lærerteam, elever og forældre og vi mener, at det er et fælles ansvar at bidrage til barnets udvikling. Vi tror på, at børn og unge gør hvad de kan, og som oftest gerne vil samarbejde. Det er de voksnes ansvar at se på forholdene og miljøet omkring barnet, samt på hvad der kan udløse og vedligeholde adfærd.

Principper for inklusionsindsatsen

Arbejdet med inklusion skal være til gavn for alle børn, unge og ansatte på skolen og dermed for skolens kerneopgave – dannelse og læring.

Inklusion sker i anerkendelse af, at fællesskab er et afgørende middel, hvad enten der er tale om store eller mindre, formelle eller uformelle fællesskaber.

Metoder i inklusionsindsatsen

  • At udvikle lege- og læringsmiljøer, der vægter fællesskab, mangfoldighed og forskellighed, og hvor den pædagogiske praksis tager hensyn til, at børn og unge udvikler sig på forskellige måder.
  • At fokusere på udvikling af børnenes og de unges faglige, personlige og sociale kompetencer.
  • At tage udgangspunkt i de muligheder og styrkesider, som børn og unge har, og skabe mulighed for, at alle børn og unge får en plads i forpligtende fællesskaber med kammerater og voksne.
  • At forældre inddrages som ressource i samarbejdet om klassens og den enkelte elevs trivsel og læring. Skolen anerkender, at forældre er eksperter i deres børn. Den måde forældre forholder sig til skolen på, har stor betydning for, hvordan barnet indgår i skolens fællesskaber.
  • At lærere og pædagoger er eksperter i klassesituationer og sociale fællesskaber.

 

Indsatsområder

Tiltag, der understøtter inklusionsindsatsen, vil udvikle sig over tid og anvendes efter relevans i forhold til de større og mindre fællesskaber, der eksisterer på Guldberg Skole. Nedenstående tiltag er eksempler på aktuelle redskaber, der på forskellig vis understøtter inklusionsindsatsen:

  • To-lærerordninger / co-teaching
  • Udeskole – Skolen i skoven, kulturklasse
  • Kontaktforældre (styrke fællesskab og venskab i klasserne ved legegrupper, madgrupper, grill-fester mv.)
  • Forældremøder (arbejde med formen og måden, man organiserer hvordan man drøfter hvad inkluderende fællesskaber er, så flere forældres stemme bliver bragt i spil)
  • Kommunikation (fx omkring alvorlige hændelser fra skolens side)
  • Elevrådene
  • Guided Reading
  • Holddeling

På Guldberg Skole bruger vi bl.a. Guided Reading og holddeling for at sikre at børn med særlige forudsætninger og børn med særlige behov tilgodeses i undervisningen.

Årlig inklusionsdrøftelse i skolebestyrelsen

Den 18. december 2019 vedtog Børne- og Ungeudvalget, at skolebestyrelserne skal drøfte inklusionsopgaven årligt og at skolens ledelse skal fremlægge hvorledes ressourcerne til opgaven er prioriteret.

På Guldberg Skole sættes den årlige inklusionsdrøftelse på dagsordenen på skolebestyrelsesmødet i januar.

Det er skolebestyrelsens ansvar:

At tilse, at principper og proces følges.

Lærere, pædagog og forældrenes ansvar

  • Forældre, lærere og pædagoger at bidrage til at princippet omsættes til praksis
  • Forældre, lærere og pædagoger at have et ressourceorienteret og inkluderende fokus

De næste skridt

  1. Skolelederen formidler princippet til forældre, elever og medarbejdere.
  2. Skolelederen implementerer princippet i samarbejde med personalet.
  3. Skolebestyrelsen fører tilsyn med, hvordan skolen efterlever princippet.

De formelle rammer

Fra folkeskoleloven

§ 44. Skolebestyrelsen udøver sin virksomhed inden for de mål og rammer, som kommunalbestyrelsen fastsætter, jf. § 40, herunder i en eventuel handlingsplan, jf. § 40 a, stk. 2, og fører i øvrigt tilsyn med alle dele af skolens virksomhed, dog undtagen personale- og elevsager. Skolebestyrelsen kan fra skolens leder indhente enhver oplysning om skolens virksomhed, som er nødvendig for at varetage tilsynet.

Stk. 2. Skolebestyrelsen fastsætter principper for skolens virksomhed, herunder om

1) undervisningens organisering, herunder elevernes undervisningstimetal på hvert klassetrin, skoledagens længde, understøttende undervisning, holddannelse, samarbejder efter § 3, stk. 4, 1. pkt., eventuel undervisning efter § 5, stk. 4, udbud af valgfag, specialundervisning på skolen og elevernes placering i klasser,

2) skolens arbejde med elevernes udvikling i skolens faglige og sociale fællesskaber,

...

4) samarbejdet mellem skole og hjem, og om skolens og forældrenes ansvar i samarbejdet,

Dokumenter

Principper for inklusion_0.pdf

Shape Created with Sketch.