Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Guldberg Skole
Mobil menu

Principper for Røgfri Skoletid

Principper for Røgfri Skoletid

 

Formål og målsætning

Den 15. august 2018 besluttede politikerne i Københavns Kommune at indføre Røgfri Skoletid for alle elever på folkeskoler og specialskoler i København fra 1. januar 2019. Røgfri Skoletid betyder, at det ikke længere er tilladt for eleverne at ryge i skoletiden, hverken på eller uden for skolen.

Politikerne vedtog også, at skolebestyrelsen skal fastsætte sanktioner for at håndhæve Røgfri Skoletid.

Princippet for Røgfri Skoletid gælder for alle former for rygning og brug af tobak, herunder cigaretter, e-cigaretter, snus og vandpibetobak. Princippet skal forebygge, at eleverne begynder at ryge og skal støtte eleverne til at vælge røgfrihed. Se evt. også her.

 

Eleverne

  • Skolens elever må ikke ryge i skoletiden. Dette gælder også på ture og ekskursioner.
  • Hvis en medarbejder ser en elev ryge, skal eleven gøres opmærksom på, at han/hun ikke må ryge i skoletiden. Første gang dette sker, skal forældrene kontaktes. Dette sker fortrinsvis gennem kontaktlæreren. Hvis overtrædelse af rygeforbuddet gentages, inddrages forældrene yderligere og det kan aftales mellem forældre og skole, at udgangstilladelse inddrages. Skolen sørger for, at eleven introduceres til et rygestopværktøj som f.eks. X-hale app eller tilbydes samtale om rygestop. Se evt. her.
  • Skolen sørger for, at der på 6. årgang introduceres til rygnings skadelige effekter på sundhed og på 7. årgang er et særligt tilrettelagt forløb vedr. viden om rygnings skadelige effekter på sundhed, herunder elevernes holdninger til rygning og handlekompetence. I forløbet introduceres eleverne for reglerne i skolens princip for Røgfri Skoletid. Undervisningen skal være en fast del af undervisningsplanen for årgangene.

 

Ansatte

Medarbejdere, der arbejder med børn og unge, fungerer som rollemodeller. Ifølge Københavns Kommunes rygepolitik har alle skoler røgfrie matrikler, og ansatte må ikke ryge eller anvende e-cigaretter m.v., når det er synligt for børn og unge, hvilket også gælder på udflugter, lejrskoler m.v. Læs Københavns Kommunes rygepolitik her.

  • Ved ansættelse introduceres personalet for skolens princip om Røgfri Skoletid via personalehåndbogen.
  • Rygning må ikke foregå på skolens/fritidsinstitutionens matrikler og heller ikke andre steder, hvor det er synligt for elever.
  • De ansatte må derfor heller ikke ryge, når de er sammen med elever.
  • Til personalearrangementer uden for den almindelige skoletid kan den daglige ledelse anvise et sted, hvor personalet kan ryge udendørs, og hvor ingen ufrivilligt bliver udsat for røg.
  • Personale kan ved ansættelse i Københavns Kommune gøre brug af kommunens hjælp til rygestop.

 

Forældre og øvrige brugere af skolen

I forbindelse med forældremøder og andre arrangementer på skolen, må der ikke ryges på skolens matrikel.

 

De næste skridt

Princippet gøres synligt, så alle elever, forældre og ansatte er bekendt med princippet.

  1. Skolelederen formidler princippet til forældre, elever og medarbejdere.
  2. Skolelederen implementerer princippet efter drøftelse med skolebestyrelsen.
  3. Skolebestyrelsen fører tilsyn med, hvordan skolen efterlever princippet.

 

De formelle rammer

Fra folkeskoleloven

§ 44. Skolebestyrelsen udøver sin virksomhed inden for de mål og rammer, som kommunalbestyrelsen fastsætter, jf. § 40, herunder i en eventuel handlingsplan, jf. § 40 a, stk. 2, og fører i øvrigt tilsyn med alle dele af skolens virksomhed, dog undtagen personale- og elevsager. Skolebestyrelsen kan fra skolens leder indhente enhver oplysning om skolens virksomhed, som er nødvendig for at varetage tilsynet.

Stk. 2.

4) samarbejdet mellem skole og hjem, og om skolens og forældrenes ansvar i samarbejdet,

Stk. 4. Skolebestyrelsen godkender undervisningsmidler og fastsætter skolens ordensregler og værdiregelsæt.

Dokumenter

Principper for Røgfri Skoletid.pdf

Shape Created with Sketch.