KKFO Guldberg

På KKFO Guldberg værner vi om følgende værdier:

Tryghed og rummelighed
Der skal være tryghed til at udfolde og udvikle sig, være nysgerrig og plads til at fejle. Der skal skabes rum for læring, trivsel og glæde - for alle børn. Personalet er ansvarligt for at planlægge aktiviteter, der tager udgangspunkt i både det enkelte barn samt gruppens behov og udvikling. Der skal være aktiviteter, sådan at alle børn bliver udfordret intellektuelt, kulturelt, motorisk, socialt og sprogligt i forhold til den bredde dannelsesopgave, og dermed medvirke til barnets udvikling i retning af et voksenliv som demokratisk samfundsborger

Tillid
Børn og forældre skal opleve, at der er tillid til deres handlinger og en tro på, at hver enkelt gør deres bedste ud fra deres forudsætninger.

Dialog
Vi er bevidste om, at der er mange forskellige måder at opleve verden på. Vi skal respektere hinandens synspunkter. Dette betyder ikke, at målet altid er at opnå enighed, men at skabe en fælles forståelse.

Fællesskab
Fællesskabet er alles ansvar. Alle børn skal opleve en tilknytning til institutionen og føle at de ”hører til”, og at de er med til at præge livet og egen dagligdag i institutionen. Børnene skal møde voksne og andre børn, som lytter og respekterer dem. Vi støtter op om børnenes venskaber og relationer.

Aktiviteter
Børnene skal opmuntres til at deltage aktivt i fællesskabet. Børnene skal have mulighed for at deltage og fordybe sig i udviklende, lærende og meningsfyldte aktiviteter.
Der skal være respekt for, at det er børnenes fritid.

Mangfoldighed
Vi er bevidste om, at alle børn har ”særlige behov”. Vi vil skabe plads til at alle børn tør udtrykke deres holdning og mening.

Den gode voksne
Det er altid den voksne, der har ansvaret for relationen, og den voksne skal have en anerkendende tilgang til børnenes handlinger. Der skal være voksne at fortælle noget til. Voksne der lytter og giver sig tid, ser og hører barnet. Børn har brug for at den voksne fortæller og inspirerer, og fungerer som rollemodel. Den gode voksne skal have realistiske forventninger til barnet.