Referat af skoleudviklingssamtale 16. maj 2024
Kort om skoleudviklingssamtalen i Københavns kommune
I henhold til folkeskoleloven skal der hvert år afholdes en skoleudviklingssamtale, som er et element i et samarbejde og en løbende lokal dialog om skolens udvikling. Skoleudviklingssamtalen skal understøtte fælles refleksion og samarbejde om skolens og kommunens fælles udfordringer og pædagogiske udviklingsområder.
Samtalen tager afsæt i skolens konkrete udfordringer og udviklingspotentialer, og i hvordan elevernes faglige udvikling og trivsel bedst styrkes lokalt. Skoleudviklingssamtalen skal pege fremad mod indsatser, der kan skabe udvikling og mulighed for forbedring på skolen.
I Københavns Kommune drøfter Børne- og Ungdomsudvalget årligt den overordnede status på skolernes faglige udvikling. På dette møde har Børne- og Ungdomsudvalget mulighed for at udpege emner, der skal drøftes på den enkelte skoleudviklingssamtale.
Pba. lovgivningen er der krav til at resultaterne fra de nationale test i dansk og matematik indgår i samtalen og at samtalen også omhandler skolens KKFO.
I Københavns Kommune deltager både repræsentanter fra skolebestyrelse, elever og personale på skolens skoleviklingssamtale.
Denne referatskabelon kan benyttes, hvis skolen ønsker det, men det er ikke obligatorisk. Samtidig kan der justeres i skabelonen efter behov eller den kan benyttes som den er.
Mødeindkaldelse | Dato: 16.05.24 | Tid: 17:00-19:00 |
Mødested | Stevnsgade 38, 1. sal, personalerummet | |
Tilstede: | Morten Nielsen, Skoleleder Christina, Souschef Lotte, Afd.leder Lucielle, KKFO-leder Niels, Klub/Unge-værks leder Line Nordberg, Områdechef Pernille, skolekonsulent
Medarbejderrepræsentanter: Christine, Marie
Skolebestyrelsesmedlemmer: Sanne, Maj | |
Referent: | Pernille Numelin | |
Indbudte: | Repræsentanter fra skolebestyrelsen herunder elev- og medarbejderrepræsentanter. Desuden er hele ledelsesteamet indbudt. | |
Kort resume af samtalens vigtigste pointer Udfyldes afslutningsvis | På Skoleudviklingssamtalen på Guldberg Skole var man optaget af samtalen mellem ledelse, personale, forældre og forvaltning. Skolen har de seneste år afprøvet Guided Reading i indskolingen og de er nu undersøgende overfor om, det giver det læseløft, som skolen ønsker sig til alle elever. De stiller sig undersøgende overfor om det løfter grupper af elever eller om det løfter hele elevgruppen. I matematik placerer skolen sig over landsgennemsnittet i de forskellige test. I forhold til trivselsundersøgelsen, så er skolen interesseret i at skabe mere medbestemmelse for elever. Hvad kan de få indflydelse og medbestemmelse omkring? I KKFO er man optaget af at skabe en tydelig sammenhæng mellem de fire matrikler.
( Det ressourceorienterede børnesyn, kommunikation).
På skoleudviklingssamtalen havde vi en samtale om ”Det dobbelte blik”. Ved at anvende det dobbelte blik på den enkelte elev, ønsker skolen for at fremme en inkluderende og støttende kultur, hvor alle medlemmer af fællesskabet arbejder sammen om at støtte hver enkeltes fulde potentiale. |
Indledende punkter
| Velkomst, /præsentationsrunde, og gennemgang af dagsorden |
| Rammesætning af skoleudviklingssamtalen og roller på mødet |
| Opfølgning på seneste skoleudviklingssamtale |
Punkter:
| Emne: Status for faglig handlingsplan Nationale testresultater i dansk og matematik Status ift. fagligt tilsyn på KKFO’en Baggrund: Morten præsenterer faglig status for handlingsplanen herunder resultater fra nationale test i dansk og matematik samt udviklingsfokus. Lucille præsenterer udviklingsfokus med afsæt i resultaterne af seneste tilsyn i KKFO. Formål: At give baggrund for drøftelse af status og udvikling for Guldberg Skole og Fritid Bilag: |
Referat af beslutning/aftaler. Herunder hvornår og hvordan der følges op:
| Gennemgang af obligatoriske årgangstest 2.-3.-4.-6. og 8. årgang. Skolen kigger på, om Guidede Reading har en betydning for læseresultaterne. Det kan være interessant at se på klassestørrelserne i forhold til, hvor eleverne klarer sig i læsning. Skole har læsebånd i indskolingen, som er med til at skabe rolige morgener. Det værdsætter både elever og forældre. Skolen har gennem de sidste år arbejdet med ”Den røde tråd” i fagene dansk og matematik. I matematik ligger skolen pænt over landsgennemsnittet. Skolen er over niveau i forhold til den socioøkonomiske referenceramme. Trivselsmåling: Hvordan kan lærere og elever sammen have fokus på ”Hvad medbestemmelses i skolens dagligdag er?”. Lille bevægelse i den positive retning. Der er fokus på skolens toiletforhold – er de blevet bedre efter at indskolingen har fået nye toiletter i pavillonerne. KKFO: Kompetencegrupper Sådan gør vi på Guldberg Skole og KKFO. Fokuspunkter fra Pædagogisk tilsyn 2023. 6 observationspejlemærker: Sociale relationer Inklusion og fællesskab Sprogindsatsen Forældresamarbejde Sammenhæng Refleksion og metodisk systematik i den pædagogiske praksis Alt i alt en positiv tilbagemelding i det pædagogiske tilsyn. Fremadrettet er fokus:
( Det ressourceorienterede børnesyn, kommunikation) Der er mange dygtige voksne på KKFO’ens fire matrikler.´ Forældrene oplever at personalet er gode til at gribe børnene, der hvor de har behov for lidt ekstra støtte/opmærksomhed i hverdagsaktiviteterne. Kompetencegrupperne:
Der er flere og flere aktiviteter på tværs af de fire KKFO-matrikler. Fælles P-møder på tværs af de fire KKFO-matrikler.
|
| Emne: ’Sådan gør vi på Guldberg Skole’ Baggrund: Inddragende proces ift. skolens og KKFO’ens udvikling På baggrund af case drøftes i 2 grupper, hvordan der udviklende kan samarbejdes ift. et ressourceorienteret børnesyn og hvordan visionen om det levende fællesskab med deltagelsesmuligheder for alle kan realiseres. Formål: At kunne komme med forslag til hvordan ledelse, medarbejdere, forældre og elever styrker samarbejdet om rammen: ’Sådan gør vi på Guldberg Skole og Fritid’ med særligt fokus på det ressourceorienterede børnesyn sammenholdt med det levende fællesskab. Bilag: |
Referat af beslutning/aftaler. Herunder hvornår og hvordan der følges op:
| Omdrejningspunktet vil være den relationelle dimension, herunder Det ressourceorienterede børnesyn. Skolen har valgt at oversætte det til ”det dobbelte blik” – at man både ser på det enkelte barns sårbarhed og styrker. Hvordan balancerer man med fokus på den enkelte over for fællesskabet. |
| Emne: Opsamling på casen |
Referat af beslutning/aftaler. Herunder hvornår og hvordan der følges op: | Det dobbelt blik og det ressourceorienterede børnesyn "Det Dobbelt Blik" refererer til en pædagogisk tilgang, hvor både barnets ressourcer og sårbarheder anerkendes og håndteres samtidigt. Dette blik opfordrer til, at man ser hver elev som en helhed, hvor man ikke alene fokuserer på problemer eller vanskeligheder, men også aktivt søger og fremhæver barnets styrker og potentiale. Ved at anvende "Det Dobbelt Blik" i skolen opfordres lærere, pædagoger, og andre involverede til både at være opmærksomme på, hvad eleverne kæmper med, og hvad de klarer godt. Denne tilgang sikrer, at ingen elev kun bliver set med et mangel- eller problemfokus, men at der også skabes rum og muligheder for at elevernes talenter og positive egenskaber kan udvikles og anerkendes. Denne forståelse er afgørende for at fremme en inkluderende og støttende kultur, hvor alle medlemmer af fællesskabet arbejder sammen om at støtte hver enkeltes fulde potentiale.
Samarbejdet om det ressourceorienterede Baggrund: På Guldberg Skole er der et ønske om at fremme en ressourceorienteret tilgang i hverdagen, hvilket kræver et velkoordineret samarbejde mellem ledelse, lærere, pædagoger, elever og forældre. Skolen ønsker at skabe en klar fordeling af ansvar og opgaver, der afspejler hver gruppes unikke bidrag og kompetencer. Dilemma: Der er uenighed om, hvilke roller og ansvar de forskellige grupper skal have. Ledelsen ønsker at delegere mere ansvar til lærerne og pædagogerne ift. at identificere og anvende elevernes ressourcer, men lærerne føler sig allerede overbelastede. Forældrene er villige til at involvere sig mere, men de føler sig usikre på, hvordan de bedst kan bidrage. Spørgsmål til diskussion: For ledelsen: Hvordan kan ledelsen bedst støtte lærerne og pædagogerne, så de ikke føler sig overbebyrdede, men stadig kan udnytte deres faglige kompetencer?
2. Skærpet opmærksomhed på medarbejdernes behov, så lærer/pædagog/team ved at de bliver bakket op, når de har brug for det
For lærerne og pædagogerne: Hvordan ser I jeres rolle i forhold til at udnytte elevernes ressourcer? Hvilke støtteressourcer eller kompetenceudvikling har I brug for at udfylde denne rolle effektivt?
For forældrene: Hvad mener I er jeres vigtigste bidrag til skolens ressourceorienterede tilgang? Hvordan ønsker I at blive inddraget, og hvilken støtte har I brug for fra skolen?
For eleverne: Hvordan forestiller I jer, at jeres ideelle dag på skolen ser ud, når alle grupper arbejder sammen om at bruge hver elevs styrker?
3. At de voksne er gode rollemodeller, der heller ikke er perfekte og som også er i gang med at øve sig
Mål for samtalen: At nå frem til konkrete forslag til, hvordan hver gruppe kan bidrage til en ressourceorienteret kultur, og at sikre, at der er tilstrækkelige ressourcer og støtte til at hver gruppe kan udføre deres rolle effektivt. |
| Emne: Afrunding og sikring af referat og aftaler Baggrund: Formål: Bilag: |
Opsamling på beslutninger og aftaler fra samtalen | Opfølgning på samtalen i SB- onsdag den 22/5. Der er en plan for, hvordan medarbejder inddrages i skoleudviklingssamtalens pointer på forberedelsesdagene. |