Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

25.08.27 - Skolebestyrelsesdagsorden

Sted: Afd. indskoling, indgang C, personalerummet

Tid: Kl. 16:30-19:00

Dagsorden og bilag sendes senest 4 dage inden mødet til medlemmerne samt deltagere fra den daglige ledelse.

 

DAGSORDEN

Emne, ansvarlig, tidsramme

Formål og uddybning

Hvad? Hvorfor? Hvordan?

Referat

Beslutninger

  1. Godkendelse af dagsorden

    (16:30 - 16:35)

     

    Behandlingsform: Orienterende, beslutning, 

    Ansvarlig:

    Forpersonskabet

Sagsfremstilling

Dagsordenen er udarbejdet af forpersonskabet og skoleleder.

Referat af seneste ordinære skolebestyrelsesmøde er udsendt 25. juni.

Sagsbehandling

Bestyrelsen skal godkende dagsordenen med evt. ændringer.

Der orienteres om, at referatet fra mødet 16. juni er godkendt.

Der orienteres evt. ift. forhold, der har betydning for mødets afvikling mv.

Mødeleder: Anna

2024: 10.01.: Lise; 26.02.: Nina; 03.04.: Stine S; 24.04.: Henrik; 22.05.: Henrik; 10.06.: Marie; 28.08.: Nina; 25.09: Henrik; 28.10.: Stine; 25.11.: Christine

2025: 15.01.: Anja; 26.02.: Sanne; 26.03: Lise; 05.05: Nina; 16.06: Henrik; 27.08: Anna

 

Afbud: 

 

Drøftelse

 

Beslutning

 

 

  1. Samarbejde mellem personale og skolebestyrelsen

    (16:35 - 17:05)

     

    TR og TRS Morten May Petersen og Morten Brammer Andersen deltager under punktet 

     

    Behandlingsform: Orienterende, drøftelse

    Ansvarlig:

    Morten

Sagsfremstilling

Udarbejdelse af principper mv.

Skolens tillidsrepræsentanter har ønsket at deltage på et skolebestyrelsesmøde for at drøfte samarbejdet mellem personale og skolebestyrelse.

Sagsbehandling

Tillidsrepræsentanterne giver et kort oplæg ift. deres ønske om at drøfte samarbejdet. På baggrund heraf drøftes evt. tiltag.

Drøftelse

 

Beslutning

 

  1. Byggeri, byggeproces og genhusning

    (17:05 - 17:30)

     

    Birgitte Clasen, arkitekt, BUF Administrativt Ressourcecenter deltager under punktet

     

    Behandlingsform:

    Orientering, drøftelse, beslutning

    Ansvarlig:

    Skolens ledelse

     

Sagsfremstilling

Skolen er nu flyttet ind i de færdigrenoverede indskolingsbygninger. Udskolingsafdelingen er flyttet ind i genhusningspavillonerne og renoveringen af afdelingen i Stevnsgade er gået i gang. 

Torsdag 21. august har der været afholdt indvielse af indskolingsafdelingen.

Forpersonerne i skolebestyrelsen har ønsket en status for byggeriet med følgende punkter i fokus:

  • Hvad er planen med klubben, hvis den ikke er færdig, når skolen er og forvaltningen formentlig gerne vil fjerne pavillonerne (endnu mere relevant i lyset af den nabohøring, der netop er sendt ud)

  •  hvad med udeareal på Stevnsgade i den periode, hvor skolen er flyttet tilbage, men der stadig bygges Klub

  • Klubbens brug af salene på Sjællandsgade under midlertidigt ophold i pavilloner

  • Hvordan kan der skaffes midler til renovering af de faglokaler, der ikke bliver opdateret?

Sagsbehandling

Bestyrelsen modtager status for byggeriet.

Drøftelse

 

Beslutning

 

  1. Fra elevrådet

    (17:30 – 17:40)

    Behandlingsform: orienterende, 

    drøftelse, 

    beslutning, 

     

    Ansvarlig:

    Camille, Elvira, Christina og Morten

     

Sagsfremstilling

På Guldberg Skole er elevrådet organiseret i et lille elevråd og i et store elevråd ift. skolens 2 afdelinger. Der holdes møde ca. en gang om måneden.

Sagsbehandling

Elevrådsrepræsentanterne fortæller om elevrådsarbejdet på skolen.

Skolebestyrelsen drøfter samarbejdet med  

elevrådet.

Drøftelse

 

Beslutning

 

                                                     

Pause

(17:40- 17:50)

  
  1. Forberedelse af skoleudviklingssamtalen og præsentation af skolens strategiske program

    (17:50 - 18:10)

     

    Behandlingsform:

    Orientering, drøftelse og beslutning

    Ansvarlig:

    Skolens ledelse

Sagsfremstilling

Årets skoleudviklingssamtale afholdes tirsdag 23. maj kl. 16:30-18:30 på skolen. (er flyttet fra mandag 22. august).

Skolens og KKFO’ens ledelsesteam har gennemgået forløb, der har kortlagt skolens resultater på 5 områder: Elevresultater, læringsmiljø, ledelse, undervisningskvalitet og medarbejdernes samarbejde i professionelle læringsfællesskaber (PLF). Dette forløb er mundet ud i et strategisk program for skolen, der har været drøftet med medarbejderne. Ledelsen foreslår, at udviklingssamtalen efter drøftelse i skolebestyrelsen tager afsæt i dette program.

Skoleudviklingssamtalen skal omfatte:

  • resultater fra nationale test i dansk og matematik. 

  • KKFO 

 

Børne- og Ungdomsudvalget (BUU) har besluttet yderligere 3 temaer, der skal drøftes på skoleudviklingssamtalerne: 

  • Elever, der får mindre end 02 i dansk og matematik

  • Trivsel (herunder mobning og anti-diskrimination) 

  • Elevfravær

Desuden skal der orienteres om seksualundervisningen på skolen.

Der er valgfrihed i forhold til form og øvrigt indhold. Der er fra i år desuden metodefrihed mht. formen på referatet af samtalen. 

Sagsbehandling

Skolebestyrelsen drøfter forslaget og beslutter indhold, form og referat af mødet. Desuden aftales, hvem der deltager ved samtalen.

Bilag 5.1, 5.2, 5.3, 5.4

Drøftelse

 

Beslutning

 

  1. Ny styrelsesvedtægt

    (18:10 – 18:20)

     

    Behandlingsform:

    Orientering, drøftelse og beslutning

    Ansvarlig:

    Skolens ledelse

     

Sagsfremstilling

I juni 2025 godkendte Børne- og Ungdomsudvalget samt Borgerrepræsentationen en revideret styrelsesvedtægt for folkeskolerne i Københavns Kommune. 

Styrelsesvedtægten er opdateret i henhold til gældende lovgivning. Der er foretaget nogle justeringer bl.a. i forhold til placering af modtageklasser og kompetencen til afkortning af undervisningstiden er uddelegeret til skolelederen.

Man kan læse mere om baggrunden for vedtagelsen af styrelsesvedtægten her.

Sagsbehandling

Skolebestyrelsen orienterer sig i den nye styrelsesvedtægt og drøfter og beslutter, om det medfører tilpasninger ift. organisation, forretningsorden mv. på Guldberg Skole og KKFO.

Bilag 6.1, 6.2

Drøftelse

 

Beslutning

  1. Mangfoldige børnefællesskaber

    herunder evt. forsøg med start i KKFO 1. august 

    (18:20 - 18:30)

     

    Behandlingsform: 

    Orientering, drøftelse og beslutning

    Ansvarlig: 

    Skolens ledelse

Sagsfremstilling

Mangfoldige børnefællesskaber

Børne- og Ungdomsforvaltningen har udarbejdet tekst og grafik til skolens hjemmeside.

Skolen kan supplere teksten med egne ord om det, vi gør på Guldberg Skole og KKFO. Formålet er at understøtte den lokale dialog og sørge for, at der er noget, som interesserede forældre kan henvises til.

Forvaltningen har også udarbejdet præsentation, der kan understøtte kommunikationsarbejdet samt en side, hvor man kan læse om Mangfoldig Børnefællesskaber. Den kan findes her.

Forsøg med senere KKFO-start

Borgerrepræsentationen har på møde 19. juni 2025 vedtaget:

  • Forsøg med senere skolestart (overgang fra dagtilbud først i august frem for foråret).

  • Gennemføres på udvalgte skoler i bydele med overskud af dagtilbudspladser (Bispebjerg, Nørrebro, Brønshøj, Vanløse og Amager Øst).

  • Finansiering skal findes ved budgetforhandlingerne 2026.

  • Ordningen evalueres ift. børns trivsel og udvikling.

  • Overgangspædagoger og ressourcer på skolerne fastholdes i forsøget.

  • Skal danne grundlag for viden om betydningen af tidlig vs. senere skolestart.

  • Hvis der findes finansiering til forsøget, udvælger forvaltningen 8-10 skoler, der skal indgå i ordningen

Sagsbehandling

Skolebestyrelsen drøfter og beslutter hvad og hvordan der kommunikeres til forældre m.fl.

Skolebestyrelsen drøfter holdning til opstart af nye børn 1. maj eller 1. august.

Bilag 7.1, 7.2 

Drøftelse

 

Beslutning

  1. Mødeplan, årshjul, forberedelse af møde med kontaktforældre og placering af mødet med KKFO’ens forældreråd

    (18:30 - 18:40)

     

    Behandlingsform:

    Orientering, drøftelse, beslutning, 

    Ansvarlig:

    Forpersonskabet

     

     

     

 

Sagsfremstilling

Mødeplan og årshjul

Skolebestyrelsen gennemser mødeplan og årshjul. Årshjulet opdateres og fremlægges til vedtagelse på mødet i september.

Fra evaluering af møderne 

  • Håb om en mere realistisk tidsplan for dagsorden – rart at forstå hvordan skolen er organiseret. 

  • Udviklingspunkt: Blive tydeligere på hvad det egentligt er, vi skal tale om. Og at vi forhåbentligt når til enighed og skal stemme mindst muligt.

Møder med kontaktforældre

Planlægning af møder med kontaktforældre, forældre og forældreråd

Mødet mellem forældreråd og skolebestyrelsen

Mødet har de sidste par å været placeret sammenfaldende med skolebestyrelsens møde i september.

Forældrerådet har følgende ønsker til indhold på mødet:

  • Mangfoldige børnefællesskaber – hvordan får man et sprog for det? Hvordan taler man med sit barn uden at stigmatisere andre børn?

  • Sammenhæng og sammenhold – trivsel – når hele skolen, klub og KKFO skal være på samme matrikel

Sagsbehandling

Mødeplan og årshjul aftales tilpasset på baggrund af drøftelserne under punktet. Det aftales evt. at forpersonskabet sammen med skoleleder sørger for dette. 

Det drøftes kort, hvordan ønskerne fra evalueringen kan realiseres.

Forberedelse af møde med kontaktforældrene i oktober påbegyndes.

Placering af mødet med forældrerådet drøftes, da det nye forældreråd først træder sammen i november efter valget i oktober.

Indholdet af mødet med forældrerådet drøftes kort på baggrund af deres ønsker.

Bilag 8.1, 8.2

Drøftelse

 

Beslutning

 

  1. Henvendelser 

    (18:40 – 18:45)

     

    Behandlingsform:

    Drøftelse, beslutning

    Ansvarlig:

    Forpersonskabet

Sagsfremstilling

Skolen modtager løbende henvendelser fra forældre, elever, medarbejdere og eksterne. Det der er stilet til skolebestyrelsen og skolen, skal op i skolebestyrelsen. Hvis det er stilet til ledelsen, vurderes det, om det er relevant at forelægge skolebestyrelsen. Skolebestyrelsen kan også selv have mindre emner, der ønskes drøftet.

Skolebestyrelsen behandler og følger op på henvendelser:

Sagsbehandling

Skolebestyrelsen drøfter henvendelsen og der aftales evt. opfølgning.

Drøftelse

 

Beslutning

 

  1. Orientering

    (18:45 - 18:55)

     

    Behandlingsform:

    Orienterende 

    Ansvarlig:

    Alle

Forpersonskabet

  • Mødeleder næste møde

  • Skolebestyrelsesnetværket for Nørrebroskolerne. Næste møde er 9. september kl. 17-19. Guldberg Skole er værter

  • Tilmelding af delegerede til Skole og Forældres landsmøde 2025 - Link til program og tilmelding: Landsmødet 2025

Skolens ledelse

  • Næste dialogmøde mellem BUU og skolebestyrelserne

    • Onsdag den 22. oktober 2025.

  • Fælles skolebestyrelsesmøde for forpersoner og ledelsesrepræsentanter i Område Nord tirsdag 24. februar kl.17-19

  • Traditioner

    • Start på skoleåret

  • Personalia

    • Fratrædelser

    • Ansættelser

Forpersonskabet

Mødeleder: 

 

 

 

 

 

 

Skolens ledelse

 

 

  1. Eventuelt

    (18:55 - 19:00)

 

 

Kommende punkter

  • Fælles udbud af valgfag på tværs af Nørrebro-skolerne? HDS, BIL, MUS, MAD
  • Pædagogiske dage på KKFO’en: Hvordan de to pædagogiske dage på KKFO’en skal afholdes fremadrettet.

  • Opfølgning på årsberetning og formen på det årlige møde med forældre 

  • Skolens organisering: stamhold, fast omstrukturering på f.eks. 7.årgang

  • Udgangstilladelse (på sigt, da vi ikke har plads i forbindelse med genhusningen, men op igen slutningen af skoleåret 2024-2025)

  • Evaluering af forsøg med sen klassedannelse

 

 

Forældre:

Anna Borzák 

Emilie Lichtenberg 

Henrik Eskelund 

Lise Korsbæk 

Maj Eskelund 

Sanne E. Jakobsen 

Stine Spellerberg

Elever:

Camille Hvidegaard Bovbjerg (9C)

Elvira Graver Gottlieb (9A)

Medarbejdere:

Christine Dahl

Emma Gammelgaard Bentzen

Anja Øxbøg/Pricella Grejsmark 

Eksterne:

Niels Vinther

Ledelse:
Christina Stenius

Lucille Blossom

Morten Nielsen

 

 

Dokumenter

Dagsorden SB-møde 25.08.27.pdf

Shape Created with Sketch.