Skoleudviklingssamtale
Den årlige skoleudviklingssamtale på fandt sted tirsdag 23. september.
Deltagere
Ved samtalen deltog forældrerepræsentanter og medarbejderrepræsentanter fra skolebestyrelsen, repræsentanter fra områdeforvaltningen (Børne- og Ungdomsforvaltningen) og skolens og KKFO’ens ledelse.
Strategisk program
Samtalen tog udgangspunkt i skolens strategiske program og de indsatser, der præger arbejdet i dette skoleår.
Ressourcer i fokus fællesskab for alle
Der blev fulgt op på sidste års aftaler, hvor fokus fortsat er på et ressourceorienteret børnesyn og på at styrke fællesskaberne i skolen. Ledelsen arbejder med at skabe rum for fælles refleksion og at understøtte medarbejderne i praksis, mens lærere og pædagoger anvender co-teaching og differentierede undervisningsformer. Forældrene spiller en vigtig rolle i samarbejdet om trivsel og fællesskab.
Mål for den faglige udvikling
Skolen har sat klare mål for elevernes faglige resultater. Inden for tre år skal 80 % af eleverne præstere på et godt niveau eller derover i dansk og matematik, og karaktergennemsnittet i afgangsprøverne skal løftes. Samtidig er der fokus på at reducere andelen af elever med de laveste resultater. For at nå målene arbejdes der med tydelige læringsmål, systematisk evaluering og en styrket feedbackkultur.
Trivsel
Trivselsundersøgelser viser, at nogle elever oplever utryghed og ensomhed. Derfor arbejdes der med at styrke det sociale miljø gennem ”Sådan gør vi på Guldberg Skole og Fritid”, hvor klare regler og rammer skaber tryghed. Indsatser som A-guide-forløb og trivselsplan skal bidrage til at fremme selvmestring, reducere fravær og styrke de inkluderende fællesskaber.
KKFO’en
Også i KKFO’en er der opmærksomhed på at støtte børn i periferien af fællesskabet og skabe flere voksenfaciliterede aktiviteter. Børnemiljøvurderingen viser samtidig, at børnene generelt oplever tryghed og gode muligheder for leg. Ledelsens indsats retter sig mod at bruge data mere systematisk i beslutningerne og sikre medarbejdernes kompetenceudvikling. De professionelle læringsfællesskaber spiller her en central rolle i at understøtte sparring og fælles retning.
Drøftelse af lokale fokuspunkter
Samtalen blev rundet af med en drøftelse af lokale fokuspunkter, bl.a. hvordan læreres og pædagogers tydelige rammesætning og værtskab i undervisning og aktiviteter kan skabe både struktur og trivsel for eleverne.
Børne- og Ungdomsforvaltningens opsummering af skoleudviklingssamtalen
På Guldberg Skole var skoleudviklingssamtalen præget af nysgerrig og ligeværdig dialog. Alle rundt om bordet kom til orde og bidrog til en spændende og relevant skoleudviklingssamtale.
Skolen har gennem en årrække haft fokus på Co-teaching, de har nu fået en ”Co-teaching-vejleder”, og der er skabt fælles rammer for Co-teaching på hele skolen. Der er forskellige fokuspunkter alt efter om samarbejdet er mellem lærer/lærer, lærer/pædagog eller lærer/ressourceperson. Skolen har ambitioner om at Co-teaching skal give eleverne mulighed for at vokse og udvikle sig i den fælles læringsrum.
Guldberg Skole har skabt en systematik, hvor elevernes trivselsundersøgelse gennemgås på klasseniveau. En analyse og opfølgning tæt på de enkelte klasser har til formål at understøtte trivslen i en lærende kultur, hvor man støtter og favner hinanden.
Frejaskolens kompetencecentret har blandt andet hjulpet Guldberg skole med at sætte fokus på dele af læringsmiljøet. Skolens personale har været igennem et A-guide forløb. PÅ skoleudviklingssamtalen fortalte skolen om ”ankomstfasen” og ”afslutningsfasen” for skoledagen.
Skolen og KKFO har ligeledes fokus på netop disse to faser for blandt andet at skabe tryghed gennem genkendelige rutiner, understøtte læringsparathed samt en positiv afslutning på skoledagen, så dagen ikke ”går i opløsning” men afrundes med fokus på at styrke relationer.
På skoleudviklingssamtale fik vi en oplevelse at man på Guldberg Skole har en høj grad af medarbejder- og elevinddragelse. Man har gode understøttende strukturer, der understøtter det pædagogiske og didaktiske arbejde i dagligdagen. Skolens ledelse, medarbejdere og skolebestyrelse er ambitiøse og har gensidige store forventninger til at alle bidrager og samarbejder for at få den bedste mulige, lokale folkeskole.