Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Guldberg Skole
Mobil menu

Grundlov og værdisæt

28. marts 2022/skolebestyrelsen

Grundlov og værdisæt for Guldberg Skole og KKFO

Vores kvarter – vores skole

Guldberg Skole og KKFO er et fællesskab, hvor alle har en plads og hvor den enkelte styrkes og udvikles til at kunne bevæge sig uden for skolens trygge ramme med et fagligt, socialt og personligt afsæt for at bidrage til, passe på og sætte sit præg på den verden han eller hun er en del af.

Børnesyn

Skolens børnesyn tager sit udgangspunkt i, at vi tænker helhedsorienteret og inddrager alle faktorer omkring barnet. Vi er åbne for refleksion hos såvel lærerteam, elever og forældre og vi mener, at det er et fælles ansvar at bidrage til barnets udvikling. Vi tror på, at børn og unge gør hvad de kan, og som oftest gerne vil samarbejde. Det er de voksnes ansvar at se på rammevilkårene på de udløsende og opretholdende faktorer i forhold til barnet.

 

Ambition og ansvarlighed

På Guldberg Skole og KKFO har vi høje forventningerne til hinanden både fagligt og socialt

Det er skolens og KKFO’ens ansvar:

  • At sikre at alle lærere, pædagoger, ledere, børn og unge bliver så gode, som de kan
  • At sikre rammer, som giver ledere, lærere, pædagoger, børn, unge og forældre de bedste muligheder for at være deltagere i eget og deres børns liv
  • At børn, unge og medarbejdere trives. Skolen og KKFO’en er forpligtet til at reagere på mobning samt vold og sikre, at børn og unges oplevelser af mobning bliver taget seriøst

Det er lærernes og pædagogernes ansvar:

  • At have høje forventninger til alle børn og unge fagligt og socialt uanset alder, køn, udseende, etnisk baggrund, religion/tro, handicap og seksuel orientering
  • At børn og unge som har svært ved at deltage positivt i undervisning, leg, andre aktiviteter eller i fællesskaberne støttes fx i samarbejde med forældrene
  • At skabe et lærings- og børnemiljø, hvor børn og unge er aktive, bakker hinanden op og får lyst til at deltage og lære mere

Det er børn og unges ansvar:

  • At bidrage til et godt lærings- og børnemiljø
  • At sige fra overfor mobning og hente støtte hos voksne på skolen og i KKFO’en uanset om mobningen foregår fysisk eller digitalt
  • At være velforberedt til undervisningen
  • At deltage i fællesskabets aktiviteter

Det er forældrenes ansvar

  • At opmuntre børn og unge til at være nysgerrige og ønske at deltage og lære mere
  • At understøtte de gode lærings- og børnemiljøer
  • At støtte op om et ordentligt sprog og en etik i forbindelse med brug af telefon, sociale medier, herunder fx brug af billeder m.v.
  • At sende sit barn velforberedt i skole
  • At støtte sit barn ift. at deltage i fællesskaberne på skolen og KKFO’en

Det er alles ansvar:

  • Aktivt at sige fra over for mobning

 

Fællesskab og forskellighed 

Guldberg Skole og KKFO er et trygt fællesskab, hvor børn, unge og voksne har ret til at være forskellige og blive respekteret som den, de er.

Det er skolens og KKFO’ens ansvar:

  • At støtte samtaler med og mellem børn og unge, så de ser og anerkender hinandens forskelligheder
  • At støtte og anerkende alle børn og unge, så de får lige deltagelsesmuligheder fagligt og socialt

Det er lærernes og pædagogernes ansvar:

  • At iværksætte processer, som støtter, at alle børn og unge får diskuteret fælles regler sådan at alle ved, hvad der forventes af hinanden
  • At skabe varierede rammer så alle børn og unge kan deltage positivt i skolens lærings- og øvrige fællesskaber inkl. pauser og spisning
  • At være i dialog med børn og unge så alle børn og unge føler sig hørt og set
  • At der skabes en kultur hvor det at lave fejl er en del af at lære
  • At sikre fælles regler for årgange, klasser og grupper

Det er børn og unges ansvar:

  • At lytte, når andre i klassen eller gruppen siger deres mening
  • At være i dialog om uenigheder på gode måder

Det er forældrene ansvar

  • At støtte børn og unges forståelse for kammeraternes forskellige perspektiver og forskelligheder

Det er alles ansvar:

  • At respektere alle uanset alder, køn, udseende, etnisk baggrund, religion/tro, handicap og seksuel orientering
  • At tale og behandle hinanden ordentligt
  • At passe på skolens og KKFO’ens ting, inventar mv.

 

Dannelse og medborgerskab

Guldberg Skole og KKFO er en del af et globalt Danmark, hvor medborgerskab, udsyn, demokrati og dannelse er vigtige værdier i udviklingen af ansvarlige livsduelige borgere.

 

Det er skolens og KKFO’ens ansvar:

  • At folkeskolelovens formålsparagraf omsættes til konkret praksis i skolens og KKFO’ens hverdag
  • At der på skolen og KKFO’en løbende er drøftelser mellem ledelse, lærere, pædagoger, forældre og børn og unge om, hvad dannelse er på Guldberg Skole og KKFO. Herunder drøftelser som berører både faglige, samfundsmæssige og finkulturelle dannelseselementer samt etik.
  • At skabe rammer så børn og unge prøver kræfter med demokrati, herunder skabe gennemsigtighed i beslutningsstrukturer fra klassen/gruppen over elevråd til skolebestyrelse og skolens ledelse
  • At skabe rammer som gør, at børn og unge, lærere, pædagoger, ledelse og forældre indgår i reelle dialoger og bliver hørt, således, at der opnås medindflydelse for alle – herunder at både medarbejderes, børn og unges og forældres bekymringer og kritik bliver hørt og taget alvorligt. 

Det er lærernes og pædagogernes ansvar

  • At tilrettelægge varierede undervisnings- og legeaktiviteter, hvor læring, dannelse og fællesskabsaktiviteter går hånd i hånd
  • At værne om børnenes frie tid i KKFO’en og støtte børnenes egne ideer og fællesskaber
  • At undervisning og aktiviteter støtter børn og unges forståelse af konventioner og rettigheder og deres betydning i hverdagen
  • At inddrage børn og unge i undervisning og fritidsaktiviteter, så de opnår medindflydelse og der skabes højere trivsel, faglighed og samfundsengagement

Det er børn og unges ansvar

  • At støtte kammerater i at stå frem og sige deres mening
  • At understøtte arbejdet i de demokratiske fora, herunder på klasse- og gruppemøder, elevråd og skolebestyrelse direkte eller indirekte

Det er forældrenes ansvar

  • At understøtte arbejdet i de demokratiske fora, herunder støtte op om kontaktforældrenes, skolebestyrelsens og forældrerådets arbejde 
  • At understøtte gode muligheder for alle børn og unge på skolen og KKFO’en, herunder fx bidrage til undervisningsforløb, aktiviteter og praktikpladser

Det er alles ansvar:

  • At bidrage til at alle kan og vil deltage i fællesskabet

 

 

Folkeskolens formål

§ 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling.

Stk. 2. Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle.

Stk. 3. Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati.

§ 2. Kommunalbestyrelsen har ansvaret for folkeskolen, jf. dog § 20, stk. 3, § 44 og § 45, stk. 2, 2. pkt. Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at alle børn i kommunen sikres ret til vederlagsfri undervisning i folkeskolen.

Stk. 2. Den enkelte skoles leder har inden for rammerne af lovgivningen og kommunalbestyrelsens og skolebestyrelsens beslutninger ansvaret for undervisningens kvalitet i henhold til folkeskolens formål, jf. § 1, og fastlægger undervisningens organisering og tilrettelæggelse.

Stk. 3. Børn og unge og forældre samarbejder med skolen om at leve op til folkeskolens formål.

 

Dokumenter