Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Årshjul for skolebestyrelsen

Skolebestyrelsen – Guldberg Skole – Årshjul 2024-25

Nedenfor følger årshjul med oversigt over emner og løbende tilgængeligt data, som skolebestyrelsen kan anvende i sin planlægning. Emner med understregning angiver, at emnet er obligatorisk for skolebestyrelsen at behandle begrundet i Folkeskoleloven eller lokalpolitiske beslutninger i Københavns Kommune.

Nedenfor følger årshjul med oversigt over emner og løbende tilgængeligt data, som skolebestyrelsen kan anvende i sin planlægning. Emner med understregning angiver, at emnet er obligatorisk for skolebestyrelsen at behandle begrundet i Folkeskoleloven eller lokalpolitiske beslutninger i Københavns Kommune.

Måned

Emner til skolebestyrelsesarbejdet

(Baggrund)

Skolebestyrelsens kompetence

(Formål)

 

Tilgængelige data i kommunen

Kommentarer/andet

August

Konstituering 

Konstituering af skolebestyrelsen (i valgår). 

 

Beslutning om hvem der skal være forperson og næstforperson 

Elevfravær (SAS VA)

Politikere i Børne og Ungdomsudvalget går i gang med budgetforhandlinger for det kommende år

Møder med kontaktforældre

Planlægning af møder med kontaktforældre, forældre og forældreråd 

Dialog med forældregruppen for at sikre input til bestyrelsesarbejdet og på at forældrene kan følge med i bestyrelsens beslutninger

 

Traditioner

  • 1. skoledag efter sommerferien

  • Skolens fødselsdag

September

Kvalitetssamtaler

Skolelederen afholder kvalitetssamtaler med områdechefen. Her drøftes   et særligt udvalgt emne og øvrige forhold eller problemstillinger der vedrører skolen

Skolebestyrelsen høres inden eller orienteres efterfølgende om kvalitetssamtalen og hvilke vigtige elementer der har været drøftet. Dette for at der løbende er gensidig forståelse mellem forvaltningen og skolebestyrelsen hvad skolen arbejder hen imod. 

 

 

Politikere i Børne- og Ungdomsudvalget indgår aftale om det kommende års budget.

Efterårskursus i Skole og Forældre København for forældrevalgte skolebestyrelsesmedlemmer

Samarbejde

Planlægning af kontaktforældrenes deltagelse på skolebestyrelsesmødet i november

Samarbejdet med KKFO’ens forældreråd

Samarbejdet med klubben og klubbens forældreråd

Samarbejdet med elevrådet 

Principper for forældresamarbejde

Principper for kommunikation og samarbejde mellem forældre og skole

Principper for kontaktforældre-skolesamarbejdet

Principper for samarbejdet med skolebestyrelsen

Byggeproces og genhusning

 

Traditioner

  • Skolens fødselsdag

  • Flexuge

  • Skolernes motionsdag

Budgetopfølgning

Bestyrelsen orienteres om skolens forbrug ift. det af skolebestyrelsens vedtaget budget, samt om dette giver anledning til yderligere tiltag.

 

Oktober

Skoleudviklingssamtale

 

Formålet med skoleudviklingssamtalen er at skabe en ramme for en tillidsfuld og faglig dialog om udvikling af skolen i et samarbejde mellem BUU, forvaltning og skole. Skoleudviklingssamtalen skal gennemføres årligt, men kan indgå som et element i den løbende dialog om udviklings- og indsatsområder, der finder sted lokalt.

 

 

Test, evaluering og skoleudvikling

Meddelelsesbog til dialog mellem skole og hjem

Ændring af uddannelsesparathedsvurderingen (UPV)

Folkeskolens Nationale Overgangstest

Risikotest for ordblindhed

Skoleudviklingssamtaler og opfølgning mellem skoler og kommuner

Byggeproces og genhusning

 

Møde med kontaktforældrene

Gennemgang af principper

Tema for mødet 

 

Måltidskultur

Gennemgang af principper:

Principper for slik og sundhed

 

 

 

Traditioner

  • Det pædagogiske personales dag – 5. oktober

  • Skolernes motionsdag

  • Flexuge – uge 40

 

 

 

November

Ferieplan

Skolebestyrelsen skal fastsætte ferieplanen for skoleåret

Bestyrelsen beslutter en ferieplan for det kommende år for hhv. skolen og KKFO-en. 

Folkeskolens prøver (Tilgængelig i BUF)

 

Trivselsrapport for elever (Tilgængelig i BUF)

 

Nationale test (Tilgængelig i BUF)

 

Antal i ungdomsuddannelse 3 og 15 måneder efter 9. klasse (Tilgængelig i BUF)

 

Grunddistriktsoptag og ud/indsivning (Tilgængelig i BUF)

 

 

 

Organisering

Overgange

Fra børnehave til KKFO 

Fra KKFO 0. årgang 

Fra 0. årgang til 1. årgang. 

Fra KKFO til Klub

Fra 5. årgang til 6. årgang

Udskolingen

  • Udeskole/fagdage

Principper:

  • Principper for klassedannelse

  • Principper for klassesammenlægning og -ombrydning

  • Principper for vikardækning

 

 

 

Fælles skolebestyrelsesmøde i området.

Planlægning og afholdelse. 

Dette er en valgfri opgave, idet der kan være områder, der ikke har fælles skolebestyrelsesmøder i området.

 

 

 

Forberedelse af den årlige inklusionsdrøftelse

 

 

 

 

   Røgfri skoletid

 

Gennemgang af principper:

Principper for Røgfri Skoletid

Status og drøftelse

 

 

 

 

Byggeproces og genhusning

 

 

 

 

Traditioner

  • Gallafest 7.-9. årgang - 17. november

  • Flexuge – uge 47

  • Juleklip

  • Lucia

 

 

December

Der afholdes ikke møde i december

 

Socioøkonomisk reference

(Tilgængelig i BUF)

Dialogmøde mellem det politiske udvalg og skolebestyrelserne i Københavns Kommune

 

Januar

Skolebestyrelsen skal orienteres om skolens regnskab

Skolebestyrelsen skal have indblik i og en forståelse for skolens økonomiske resultat. 

Udmelding af budget for det kommende år

 

Timefordelingsplan

Skolebestyrelsen skal godkende skolens timefordelingplan

Med afsæt i en vurdering af skolens profil og hvad man som skole særligt vil prioritere, får skolebestyrelsen forelagt et forslag til timefordeling fordelt på klassetrin. På baggrund af drøftelse skal skolebestyrelsen godkende planen. 

 

Skolebestyrelsen skal godkende skolens budget

Skolebestyrelsen præsenteres for et udkast til budget. På baggrund af en drøftelse af skolens prioriteter vedtaget et eventuelt revideret budget. 

 

Inklusion og trivsel

Den årlige inklusionsdrøftelse

Principper:

  • Principper for inklusion

  • Principper for arbejdet med trivsel

  • Guldberg Skoles trivselsplan

 

 

 

Traditioner

 

 

 

 

Byggeproces og genhusning

 

 

 

Februar

Kvalitetssamtaler

Skolelederen afholder tre årlige kvalitetssamtaler med områdechefen. Her drøftes et særligt udvalgt emne og øvrige forhold eller problemstillinger der vedrører skolen

Skolebestyrelsen høres inden eller orienteres efterfølgende om kvalitetssamtalen og hvilke vigtige elementer der har været drøftet. Dette for at der løbende er gensidig forståelse mellem forvaltningen og skolebestyrelsen hvad skolen arbejder hen imod. 

 

Forårskursus i Skole og Forældre København for forældrevalgte skolebestyrelsesmedlemmer

Byggeproces og genhusning 

 

Skoleindskrivning

 

Skolebestyrelsesvalg 

(i valgår – lige år)

Skolebestyrelsen drøfter proces for skolebestyrelsesvalget som afholdes i juni mhp. at sikre at forældre stiller op til skolebestyrelsen og sikre en høj stemmeprocent til valget. 

Traditioner

  • Flexuge – uge 5

  • Fastelavn

Marts

Input til årsberetningen*

Skolebestyrelsen giver input til forpersonen omkring, hvilke emner og problemstillinger som har været vigtige for bestyrelsen det forgangene år

Uddannelsesparathedsvurdering 8. klasse (1. vurdering)

 

Afgangsprøver, projektopgave og dimission

 

 

Undervisning og andre aktiviteter

  • Principper for motion og bevægelse

  • Principper for faglig fordybelse og lektiehjælp

  • Principper for lejrskoler og ekskursioner

  • Principper for Røgfri Skoletid

  • Principper for mobilkultur og digital dannelse

  • Principper for slik og sundhed

 

 

 

Byggeproces og genhusning

 

 

 

 

Traditioner

  • Flexuge – uge 12

 

 

 

April

Skoledistriktsændringer

Udvalget drøfter skoledistrikter en gang årligt. Her har skolebestyrelserne mulighed for at afgive høringssvar 

Skolebestyrelsen forholder sig til om der er forhold vedrørende skoledistriktet som skal indgå i Børne- og ungeudvalgets behandling

 

Dialogmøde mellem det politiske udvalg og skolebestyrelserne i Københavns Kommune

 

Pædagogiske tiltag ift. byggeri

Evaluering af tiltag på skolen under byggeri (skolen i skoven, pauseaktiviteter, ...)

 

Traditioner

 

Byggeproces og genhusning

 

Afholdelse af bestyrelsens årsmøde med forældrene

Skolebestyrelsen aflægger beretning om det arbejde der er foregået i bestyrelse det forgangene år og hvilke fokusområder bestyrelsen har for det fremadrettede arbejde. Forældrenes har mulighed for at kommentere beretningen. 

Maj

Budgetopfølgning

Bestyrelsen orienteres om skolens forbrug ift. det af skolebestyrelsens vedtagende budget, samt om dette giver anledning til yderligere tiltag.
 

Uddannelsesparathedsvurdering 9. klasse 1. vurdering

 

Traditioner

  • 9. klassernes sidste skoledag

  • Mellemtrinsfest

Skolens værdier og regelsæt

 

Principper:

Grundlov og værdisæt for Guldberg Skole

Kvalitetssamtaler

Skolelederen afholder tre årlige kvalitetssamtaler med områdechefen. Her drøftes   et særligt udvalgt emne og øvrige forhold eller problemstillinger der vedrører skolen

Skolebestyrelsen høres inden eller orienteres efterfølgende om kvalitetssamtalen og hvilke vigtige elementer der har været drøftet. Dette for at der løbende er gensidig forståelse mellem forvaltningen og skolebestyrelsen hvad skolen arbejder hen imod. 

Juni

Bestyrelsens mødeplan og årshjul for det kommende skoleår

Jf. forretningsordenen træffer skolebestyrelsen beslutning om en mødeplan for et år ad gangen, således at alle får reserveret datoer og gives mulighed for at deltage 

Måling af medarbejdertrivsel (ulige år)

 

Deltagelse af forældrerepræsentanter fra skolebestyrelsen på første forældremøde på børnehaveklasseårgangen

 

Traditioner

  • Dimission for 9. årgang

  • Mini-OL og Høvdingebold

  • Sidste skoledag inden sommerferien

Evaluering af bestyrelsens arbejde med fokus på at fastlæggelse prioriteter og fokusområder for det næste skoleår

Skolebestyrelsen skal sætte retning for skolens arbejde. Hvordan er bestyrelsen lykkes med det og er der noget i forhold til bestyrelsens arbejdsform eller arbejdsfokus der skal ændres fremadrettet

Byggeri og genhusning



Juli

 

Sommerferie

 

 

 

*Det kan afvige hvornår på året at skolebestyrelsen afholder årsmøde med aflægning af bestyrelsens beretning. 

Emner med understregning angiver, at emnet er obligatorisk for skolebestyrelsen at behandle

 

Supplerende emner til skolebestyrelsens årsplan. 

Nedenfor er oplistet principper som skolebestyrelsen jf. loven skal udarbejde, samt forslag til gængse principper som bestyrelser kan arbejde med. Ud over at vedtage principper skal bestyrelsen løbende føre tilsyn med omsættelsen af disse. 

  • Vedtagelse af bestyrelsens forretningsorden (skal)

  • Princip for klassedannelse og klassesammenlægning (jf § 44 - elevernes placering i klasser) (skal)

  • Princip for elevernes trivsel – herunder Skolens antimobbestrategi (skal)

  • Princip for samarbejde mellem skole og hjem og det genside ansvar i samarbejdet (skal) – herunder både det digitale og det relationelle samarbejde 

  • Princip for skolens arbejde med elevernes udvikling i skolens faglige og sociale fællesskaber (skal)

  • Fastsættelse af skolens ordensregler og værdiregelsæt (skal)

  • Princip for KKFOéns virksomhed (skal)

  • Princip for samarbejde omkring elevernes læring (Underretning af hjemmene om elevernes udbytte af undervisningen jf § 44) (skal)

  • Princip for undervisningens organisering, skoledagens længde, understøttende undervisning, holddannelse, udbud af valgfag og specialundervisning (skal)

  • Princip for adgang til at opfylde undervisningspligten ved at deltage i den kommunale musikskole eller ved eliteidrætsudøvelse i en idrætsforening (skal)

  • Princip for arbejdets fordeling blandt det undervisende personale (skal)

  • Princip for fællesarrangementer for eleverne i skoletiden, lejrskoleophold, udsendelse i praktik m.v. (skal)

  • Princip for samarbejdet mellem skolen og KKFO’en. Skolebestyrelsen skal inddrage forældrerådet i KKFO’en i udarbejdelsen af princippet. (skal)

  • Princip for brug af mobiltelefoner (kan)

  • Princip for Bring Your Own Device (kan) 

  • Princip for elevrådet, elevernes indflydelse og medbestemmelse (kan)

  • Princip for røgfri skole (kommunal skal)

  • Princip for skolebestyrelsens kommunikation med forældre (kan)

 

Derudover kan det for skolebestyrelsen være relevant at blive orienteret om: 

  • En årlig status på antal lærere, pædagoger og elever

  • En årlig status på medarbejderens trivsel

  • Status på elevernes fravær

  • Status på antal indskrevne elever i 0. klasse, samt procentsats for udsivning.

 

Derudover skal skolebestyrelserne på almenskolerne årligt drøfte inklusionsopgaven. Ledelsen skal fremlægge, hvorledes ressourcerne til opgaven er prioriteret. Dette fremgår i henhold til Børne- og Ungdomsudvalgets mål for inkluderende fællesskaber i strategien Vores Børn – Fælles Ansvar.

Dokumenter

Årshjul 2024-25 - Skolebestyrelsen.pdf

Shape Created with Sketch.