Skolebestyrelsen – Guldberg Skole – Årshjul 2024-25
Nedenfor følger årshjul med oversigt over emner og løbende tilgængeligt data, som skolebestyrelsen kan anvende i sin planlægning. Emner med understregning angiver, at emnet er obligatorisk for skolebestyrelsen at behandle begrundet i Folkeskoleloven eller lokalpolitiske beslutninger i Københavns Kommune.
Nedenfor følger årshjul med oversigt over emner og løbende tilgængeligt data, som skolebestyrelsen kan anvende i sin planlægning. Emner med understregning angiver, at emnet er obligatorisk for skolebestyrelsen at behandle begrundet i Folkeskoleloven eller lokalpolitiske beslutninger i Københavns Kommune.
Måned | Emner til skolebestyrelsesarbejdet (Baggrund) | Skolebestyrelsens kompetence (Formål)
| Tilgængelige data i kommunen | Kommentarer/andet |
August | Konstituering Konstituering af skolebestyrelsen (i valgår).
| Beslutning om hvem der skal være forperson og næstforperson | Elevfravær (SAS VA) | Politikere i Børne og Ungdomsudvalget går i gang med budgetforhandlinger for det kommende år |
Møder med kontaktforældre Planlægning af møder med kontaktforældre, forældre og forældreråd | Dialog med forældregruppen for at sikre input til bestyrelsesarbejdet og på at forældrene kan følge med i bestyrelsens beslutninger
| |||
Traditioner |
| |||
September | Kvalitetssamtaler Skolelederen afholder kvalitetssamtaler med områdechefen. Her drøftes et særligt udvalgt emne og øvrige forhold eller problemstillinger der vedrører skolen | Skolebestyrelsen høres inden eller orienteres efterfølgende om kvalitetssamtalen og hvilke vigtige elementer der har været drøftet. Dette for at der løbende er gensidig forståelse mellem forvaltningen og skolebestyrelsen hvad skolen arbejder hen imod.
|
| Politikere i Børne- og Ungdomsudvalget indgår aftale om det kommende års budget. Efterårskursus i Skole og Forældre København for forældrevalgte skolebestyrelsesmedlemmer |
Samarbejde Planlægning af kontaktforældrenes deltagelse på skolebestyrelsesmødet i november Samarbejdet med KKFO’ens forældreråd Samarbejdet med klubben og klubbens forældreråd Samarbejdet med elevrådet | Principper for forældresamarbejde Principper for kommunikation og samarbejde mellem forældre og skole Principper for kontaktforældre-skolesamarbejdet Principper for samarbejdet med skolebestyrelsen | |||
Byggeproces og genhusning |
| |||
Traditioner |
| |||
Budgetopfølgning | Bestyrelsen orienteres om skolens forbrug ift. det af skolebestyrelsens vedtaget budget, samt om dette giver anledning til yderligere tiltag.
| |||
Oktober | Skoleudviklingssamtale
| Formålet med skoleudviklingssamtalen er at skabe en ramme for en tillidsfuld og faglig dialog om udvikling af skolen i et samarbejde mellem BUU, forvaltning og skole. Skoleudviklingssamtalen skal gennemføres årligt, men kan indgå som et element i den løbende dialog om udviklings- og indsatsområder, der finder sted lokalt. |
|
|
Test, evaluering og skoleudvikling
| Meddelelsesbog til dialog mellem skole og hjem Ændring af uddannelsesparathedsvurderingen (UPV) Folkeskolens Nationale Overgangstest Risikotest for ordblindhed Skoleudviklingssamtaler og opfølgning mellem skoler og kommuner | |||
Byggeproces og genhusning |
| |||
Møde med kontaktforældrene | Gennemgang af principper Tema for mødet | |||
| Måltidskultur | Gennemgang af principper: Principper for slik og sundhed |
|
|
| Traditioner |
|
|
|
November | Ferieplan Skolebestyrelsen skal fastsætte ferieplanen for skoleåret | Bestyrelsen beslutter en ferieplan for det kommende år for hhv. skolen og KKFO-en. | Folkeskolens prøver (Tilgængelig i BUF)
Trivselsrapport for elever (Tilgængelig i BUF)
Nationale test (Tilgængelig i BUF)
Antal i ungdomsuddannelse 3 og 15 måneder efter 9. klasse (Tilgængelig i BUF)
Grunddistriktsoptag og ud/indsivning (Tilgængelig i BUF)
|
|
| Organisering Overgange | Fra børnehave til KKFO Fra KKFO 0. årgang Fra 0. årgang til 1. årgang. Fra KKFO til Klub Fra 5. årgang til 6. årgang Udskolingen
Principper:
|
|
|
| Fælles skolebestyrelsesmøde i området. | Planlægning og afholdelse. Dette er en valgfri opgave, idet der kan være områder, der ikke har fælles skolebestyrelsesmøder i området. |
|
|
| Forberedelse af den årlige inklusionsdrøftelse |
|
|
|
| Røgfri skoletid
| Gennemgang af principper: Principper for Røgfri Skoletid Status og drøftelse
|
|
|
| Byggeproces og genhusning |
|
|
|
| Traditioner |
|
|
|
December | Der afholdes ikke møde i december |
| Socioøkonomisk reference (Tilgængelig i BUF) | Dialogmøde mellem det politiske udvalg og skolebestyrelserne i Københavns Kommune
|
Januar | Skolebestyrelsen skal orienteres om skolens regnskab | Skolebestyrelsen skal have indblik i og en forståelse for skolens økonomiske resultat. | Udmelding af budget for det kommende år |
|
Timefordelingsplan Skolebestyrelsen skal godkende skolens timefordelingplan | Med afsæt i en vurdering af skolens profil og hvad man som skole særligt vil prioritere, får skolebestyrelsen forelagt et forslag til timefordeling fordelt på klassetrin. På baggrund af drøftelse skal skolebestyrelsen godkende planen.
| |||
Skolebestyrelsen skal godkende skolens budget | Skolebestyrelsen præsenteres for et udkast til budget. På baggrund af en drøftelse af skolens prioriteter vedtaget et eventuelt revideret budget. | |||
| Inklusion og trivsel Den årlige inklusionsdrøftelse
| Principper:
|
|
|
| Traditioner |
|
|
|
| Byggeproces og genhusning |
|
|
|
Februar | Kvalitetssamtaler Skolelederen afholder tre årlige kvalitetssamtaler med områdechefen. Her drøftes et særligt udvalgt emne og øvrige forhold eller problemstillinger der vedrører skolen | Skolebestyrelsen høres inden eller orienteres efterfølgende om kvalitetssamtalen og hvilke vigtige elementer der har været drøftet. Dette for at der løbende er gensidig forståelse mellem forvaltningen og skolebestyrelsen hvad skolen arbejder hen imod. |
| Forårskursus i Skole og Forældre København for forældrevalgte skolebestyrelsesmedlemmer |
Byggeproces og genhusning |
| |||
Skoleindskrivning |
| |||
Skolebestyrelsesvalg (i valgår – lige år) | Skolebestyrelsen drøfter proces for skolebestyrelsesvalget som afholdes i juni mhp. at sikre at forældre stiller op til skolebestyrelsen og sikre en høj stemmeprocent til valget. | |||
Traditioner |
| |||
Marts | Input til årsberetningen* | Skolebestyrelsen giver input til forpersonen omkring, hvilke emner og problemstillinger som har været vigtige for bestyrelsen det forgangene år | Uddannelsesparathedsvurdering 8. klasse (1. vurdering)
| Afgangsprøver, projektopgave og dimission
|
| Undervisning og andre aktiviteter |
|
|
|
| Byggeproces og genhusning |
|
|
|
| Traditioner |
|
|
|
April | Skoledistriktsændringer Udvalget drøfter skoledistrikter en gang årligt. Her har skolebestyrelserne mulighed for at afgive høringssvar | Skolebestyrelsen forholder sig til om der er forhold vedrørende skoledistriktet som skal indgå i Børne- og ungeudvalgets behandling |
| Dialogmøde mellem det politiske udvalg og skolebestyrelserne i Københavns Kommune
|
Pædagogiske tiltag ift. byggeri Evaluering af tiltag på skolen under byggeri (skolen i skoven, pauseaktiviteter, ...) |
| |||
Traditioner |
| |||
Byggeproces og genhusning |
| |||
Afholdelse af bestyrelsens årsmøde med forældrene | Skolebestyrelsen aflægger beretning om det arbejde der er foregået i bestyrelse det forgangene år og hvilke fokusområder bestyrelsen har for det fremadrettede arbejde. Forældrenes har mulighed for at kommentere beretningen. | |||
Maj | Budgetopfølgning | Bestyrelsen orienteres om skolens forbrug ift. det af skolebestyrelsens vedtagende budget, samt om dette giver anledning til yderligere tiltag. | Uddannelsesparathedsvurdering 9. klasse 1. vurdering |
|
Traditioner |
| |||
Skolens værdier og regelsæt
| Principper: Grundlov og værdisæt for Guldberg Skole | |||
Kvalitetssamtaler Skolelederen afholder tre årlige kvalitetssamtaler med områdechefen. Her drøftes et særligt udvalgt emne og øvrige forhold eller problemstillinger der vedrører skolen | Skolebestyrelsen høres inden eller orienteres efterfølgende om kvalitetssamtalen og hvilke vigtige elementer der har været drøftet. Dette for at der løbende er gensidig forståelse mellem forvaltningen og skolebestyrelsen hvad skolen arbejder hen imod. | |||
Juni | Bestyrelsens mødeplan og årshjul for det kommende skoleår | Jf. forretningsordenen træffer skolebestyrelsen beslutning om en mødeplan for et år ad gangen, således at alle får reserveret datoer og gives mulighed for at deltage | Måling af medarbejdertrivsel (ulige år) |
|
Deltagelse af forældrerepræsentanter fra skolebestyrelsen på første forældremøde på børnehaveklasseårgangen |
| |||
Traditioner |
| |||
Evaluering af bestyrelsens arbejde med fokus på at fastlæggelse prioriteter og fokusområder for det næste skoleår | Skolebestyrelsen skal sætte retning for skolens arbejde. Hvordan er bestyrelsen lykkes med det og er der noget i forhold til bestyrelsens arbejdsform eller arbejdsfokus der skal ændres fremadrettet | |||
Byggeri og genhusning | ||||
Juli |
| Sommerferie |
|
|
*Det kan afvige hvornår på året at skolebestyrelsen afholder årsmøde med aflægning af bestyrelsens beretning.
Emner med understregning angiver, at emnet er obligatorisk for skolebestyrelsen at behandle
Supplerende emner til skolebestyrelsens årsplan.
Nedenfor er oplistet principper som skolebestyrelsen jf. loven skal udarbejde, samt forslag til gængse principper som bestyrelser kan arbejde med. Ud over at vedtage principper skal bestyrelsen løbende føre tilsyn med omsættelsen af disse.
- Vedtagelse af bestyrelsens forretningsorden (skal)
- Princip for klassedannelse og klassesammenlægning (jf § 44 - elevernes placering i klasser) (skal)
- Princip for elevernes trivsel – herunder Skolens antimobbestrategi (skal)
- Princip for samarbejde mellem skole og hjem og det genside ansvar i samarbejdet (skal) – herunder både det digitale og det relationelle samarbejde
- Princip for skolens arbejde med elevernes udvikling i skolens faglige og sociale fællesskaber (skal)
- Fastsættelse af skolens ordensregler og værdiregelsæt (skal)
- Princip for KKFOéns virksomhed (skal)
- Princip for samarbejde omkring elevernes læring (Underretning af hjemmene om elevernes udbytte af undervisningen jf § 44) (skal)
- Princip for undervisningens organisering, skoledagens længde, understøttende undervisning, holddannelse, udbud af valgfag og specialundervisning (skal)
- Princip for adgang til at opfylde undervisningspligten ved at deltage i den kommunale musikskole eller ved eliteidrætsudøvelse i en idrætsforening (skal)
- Princip for arbejdets fordeling blandt det undervisende personale (skal)
- Princip for fællesarrangementer for eleverne i skoletiden, lejrskoleophold, udsendelse i praktik m.v. (skal)
- Princip for samarbejdet mellem skolen og KKFO’en. Skolebestyrelsen skal inddrage forældrerådet i KKFO’en i udarbejdelsen af princippet. (skal)
- Princip for brug af mobiltelefoner (kan)
- Princip for Bring Your Own Device (kan)
- Princip for elevrådet, elevernes indflydelse og medbestemmelse (kan)
- Princip for røgfri skole (kommunal skal)
- Princip for skolebestyrelsens kommunikation med forældre (kan)
Derudover kan det for skolebestyrelsen være relevant at blive orienteret om:
- En årlig status på antal lærere, pædagoger og elever
- En årlig status på medarbejderens trivsel
- Status på elevernes fravær
- Status på antal indskrevne elever i 0. klasse, samt procentsats for udsivning.