Orientering om byggeri og genhusning - november 2021

Orientering om byggeri og genhusning

Kære forældre og elever
Helhedsrenoveringen af Sjællandsgade og Stevnsgade er sat til at gå i gang efter sommerferien i 2022 og vil vare til 2024. Byggeriet af afdelingen i De Gamles By forventes færdig i 2027. Når byggeriet står færdigt vil Guldberg Skole kunne rumme 7 spor i indskolingen og på mellemtrinnet, samt KKFO og 6 spor i udskolingen, samt fritids-, junior– og ungdomsklub. Vi vil med denne orientering informere om genhusningen af skolematriklerne på Sjællandsgade og Stevnsgade.
I løbet af 2022-24 skal skolebygningerne på Sjællandsgade og Stevnsgade renoveres. I mens dette står på bliver de forskellige klassetrin på de to matrikler genhuset i pavilloner i to etaper.

Etape 1 starter efter sommerferien i 2022, hvor bygningerne på Sjællandsgade vil blive renoveret. 0.-4. klasse vil derfor blive genhuset i pavilloner, der opføres på boldbanen langs Prinsesse Charlottes Gade. 5. klasserne flyttes til Stevnsgade.
Etape 2 starter i efteråret 2023, hvor bygningen på Stevnsgade vil blive renoveret. 0.-4. klasse vil flytte ind i de nyrenoverede bygninger på Sjællandsgade, mens 5.-9. klassetrin vil blive genhuset i pavillonerne på Sjællandsgade.
Etape 3 starter i 2024, og forløber indtil bygningerne i De Gamles By står færdige. 0.-4. klasse vil bo i den nyrenoverede afdeling på Sjællandsgade, mens 5.-9. klasse vil bo i den nyrenoverede afdeling på Stevnsgade. Pavillonerne på Sjællandsgade vil blive fjernet.
Nedenfor ses en illustration af fordelingen af klassetrin i byggeperioden.

Genhusning under helhedsrenoveringen 2022-24
Pavillonerne som bruges til genhusning opstilles på boldbanen på Sjællandsgade, langs Prinsesse Charlottes Gade.
Pavillonerne opstilles som lange moduler i tre etager. Der er plads til 7 undervisningslokaler på hver etage, altså 21 i alt. Pavillonernes undervisningslokaler vil være på 65 m2, hvor nuværende undervisningslokaler er mellem 45 og 50 m2. Der vil være garderobemuligheder, toiletfaciliteter, fællesrum, personalerum og håndværk og design. Der vil ligeledes være plads til 3 KKFO klasser. Resten af KKFO’en vil være i Kosmonauten, Kastaniehuset og i Møllegade.
Billederne viser eksempler på pavillonerne udefra og indeni.

Pavilloner på Sjællandsgade

Udearealer under genhusningsperioden
Som det fremgår af illustrationerne på denne og næstkommende side, vil det være nødvendigt at inddrage nogle af skolens udearealer i forbindelse med renoveringen og genhusningen. Dette er noget både skolen og skolebestyrelsen har stor opmærksomhed på.
Planen er at inddrage Prinsesse Charlottes Gade som en del af skolens udeareal og dermed skærme af for parkering og gennemkørsel. Planen er ligeledes at udvide udskolemulighederne så det involverer flere klassetrin. Dette har skolen fået midler til. Skolen har god og lang erfaring med at lave udeskole, hvor ture bl.a. kan gå til steder som Amager Strandpark, Assistens Kirkegården, By Oasen, eller de forskellige naturfaglige tilbud i byen.
For at mindske elevtallet på udearealerne har skolen fået midler til at lave forskudte pauser, og mulighed for at flytte undervisningen ud i lokalområdet. 5. klassetrin vil ligeledes flytte hen til skolematriklen på Stevnsgade i første etape af renoveringen, hvilket yderligere vil lette på antallet af elever, som skal deles om udearealerne.

Nedenstående tegninger viser udearealer under både 1. og 2. etape af renoveringen ved Sjællandsgade skolematrikel. Som det fremgår af tegningen, er det røde område byggeplads, mens det grønne område er friareal. I etape 2 frigives også området ud mod Guldberg Byplads som friareal.
Byggepladsen bliver etableret i efteråret 2022 og vil blive afskærmet af byggepladshegn, så der er en tydelig adskillelse mellem byggeplads og skolens arealer. Der vil dog være indkig til byggepladsen, så personale og børn kan følge med i byggeriet.