Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Guldberg Skole
Mobil menu

Principper for kontaktforældre-skolesamarbejdet

22.04.26/Skolebestyrelsen

Principper for kontaktforældre-skolesamarbejdet

Information og inspiration til kontaktforældre på Guldberg Skole.

På Guldberg Skole har vi kontaktforældre, fordi vi ønsker at styrke et godt og tillidsfuldt samarbejde mellem forældre, lærere, pædagoger og skolebestyrelse. Erfaringer viser, at et godt skole-hjemsamarbejde og et godt forældrenetværk styrker klassernes faglige og sociale liv.

Kontaktforældre er med til at udvikle og styrke samarbejdet mellem skolen og hjemmene. Et samarbejde, der er til gavn for elever, forældre, klassen og skolen.

Skolebestyrelsen har derfor udarbejdet disse principper for skolens kontaktforældrearbejde:

Kontaktforældre

Kontaktforældrene vælges på skoleårets første forældremøde. Det anbefales at der vælges minimum to kontaktforældre i hver klasse - gerne flere.

Kontaktforældrenes opgave er at:

  • planlægge forældremøder og punkter til diskussion på dagsordenen i samarbejde med klassens lærere.
  • være i kontakt med forældre, hvis der er problemstillinger, som skal videregives til lærere eller ledelse.
  • at igangsætte og tage initiativ til aktiviteter for hele klassen og forældregruppen.
  • at samarbejde med lærerteamet om klassens trivsel.
  • bidrage til årgangsfokus ved at der etableres kontakt mellem kontaktforældrene på en årgang
  • være i kontakt med skolebestyrelsen, via fx Aula og på det årlige fællesmøde.

 

Klassens sociale trivsel
Det er vigtigt for elevernes faglige udvikling, at de fungerer godt socialt.
Kontaktforældrene kan være med til at skabe nogle rammer for at gode relationer i klassen kan udvikle sig. De kan bidrage til planlægning af fælles arrangementer, legegrupper mv. og kan arrangere aktiviteter for hele klassen og forældregruppen (uden skolens medvirken), fx legepladsmøder, udflugter etc.

Samarbejdet med klassens lærere

Kontaktforældrene er en vigtig del af klasseteamets bagland, da de kan gøre lærerne opmærksom på, hvad der foregår blandt elever og forældre. De kender til stemningen hos klassens familier og til ting, der foregår uden for skoletid. På samme måde er klassens lærere vigtige for kontaktforældrene ift. forhold i klassen og på årgangen.

Det er klasselærernes ansvar at kontaktforældrene inddrages i planlægningen af forældremøder og arrangementer for forældre og elever i skoletiden.

Samarbejdet med skolebestyrelsen

Kontaktforældrene repræsenterer klassens forældre i forhold til skolebestyrelsen. Der holdes en gang årligt et skolebestyrelsesmøde, hvor kontaktforældrene inviteres til en del af mødet.

Gode idéer og råd til arrangementer i klassen

Idéer til arrangementer

  • En årlig skovtur. F.eks. i skolegården med fællesspisning og leg - rundbold, kongespil, fodboldturnering og lign.
  • Klassens picnickurv. Brug evt. penge fra klassekassen til køb af genbrugelige plastikkopper, -tallerkener og – bestik. Så har klassen altid service.
  • Fællesfødselsdage på skolen.
  • Fælles morgenmad i klassen. I første lektion, hvor klassens forældre inviteres til at deltage. Man kan enten købe ind i forvejen og f.eks. betale gennem klasseklassen eller hver enkelt kan tage noget med til morgenbordet. God ide at have tradition med datoen, f.eks. inden sommerferien, til Lucia optog eller lign.
  • Fællesspisning på skolen. Alle tager en ret med. Lad eleverne præsentere den ret de har med. Husk små kort, der angiver om det er svin, okse, lam, kylling eller fisk og om det er halal – så bliver det meget nemmere.
  • Fællesarrangementer på årgangen.
  • Banko. Alle medbringer en gave til ca. 20 kr. Sælg bankoplader og sodavand, overskuddet går til klassekassen. Godt spil at hygge sig med til f.eks. et fællesspisningsarrangement – store som små synes det er sjovt.
  • Legegrupper. Man mødes hjemme hos hinanden eller går på skolen/legepladsen, i mindre grupper, på skift, gerne på tværs af venskabsgrupper som i forvejen er i klassen. Bed læreren om at hjælpe med at sammensætte grupperne.
  • Spisegrupper. Eleverne opdeles i mindre grupper, ca. 3-6 børn, og skiftes til at komme hjem til middag hos hinanden, en plan over disse grupper kan evt. laves i samarbejde mellem kontaktforældre og klasselærer.

 

Hvad kan man gøre, hvis man savner fremmøde fra nogle familier til klassens arrangementer?

  • Tag problemet op med klassens lærere.
  • Lærerne kan hjælpe med at huske eleverne på arrangementer fx med henvisning til ugebrevet, tale positivt om arrangementerne og opfordre børnene til at tale med familien om det derhjemme.
  • Invitér via Aula eller med en seddel i tasken. Tilmelding er en god ide, for så kan man nå at rykke for tilmelding fra de sidste, inden arrangementet afvikles.
  • Man kan tilbyde familier, som ikke har mulighed for at deltage, at tage deres børn med.
  • Lav en telefonkæde i klassen, hvor man husker hinanden på arrangementer.
  • Ring rundt inden møder/arrangementer, også til fødselsdage o.l. hvis der mangler tilbagemeldinger.
  • Er der sprogbarrierer i klassen, kan man med fordel finde ud af, hvilke sprog klassens forældre behersker.

Emner til forældremøder

  • Aftaler omkring fødselsdage. Skal der være gaver? Hvad må gaverne koste? Hvordan kan alle inviteres med?
  • Venskaber
  • Brug af mobiltelefon, Facebook, Youtube, Instagram, TikTok og andre medier
  • Stoffer, alkohol og rygning
  • Mobning
  • Hvad må de andre? Ude om aftenen, knallertkørsel osv.
  • Etablering af legegrupper /spisegrupper (Mest i de små klasser)
  • Kost/sundhed
  • Et ordentligt sprog
  • Kærester
  • Dialogspil fra Det kriminalpræventive råd. Der er spil til indskolingen, mellemtrin og udskoling. På baggrund af spillet udarbejdes en "kontrakt" i klassen om, hvilke regler man har sat.

Indskoling: Forældrefiduser, Samspillet til indskolingen - Det Kriminalpræventive råd (dkr.dk)

Mellemtrin: Samspillet - mellemtrinet - Det Kriminalpræventive råd (dkr.dk)

Udskoling: Samspillet - udskolingen - Det Kriminalpræventive råd (dkr.dk)

  • "En teenager i familien" ud til møde

Få hjælp til at skabe en dialog mellem forældre og unge om ungeliv og forældreroller

Få "En teenager i familien" ud i dit barns klasse | SSP København (kk.dk)

  • Forældrefiduser

En samling af forældrefiduser gør det let at lave arrangementer og aktiviteter, der kan styrke fællesskabet i klassen og samarbejdet blandt forældre. Forældrefiduser - Skolebørn (skoleborn.dk)

Dokumenter