Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Guldberg Skole
Mobil menu

Månedsnyhedsbrev - april 2023

Nyhedsbrev – april 2023 - Guldberg Skole og Fritid
Vores kvarter - vores skole
web: guldbergskole.aula.dk - facebook: Guldberg Skole 2200 - Instagram: guldbergskole

Det sker i maj og juni
• 1. maj: Fridag
• 1. maj: Kommende 0. årgang starter på KKFO
• 2. maj: FP9 skriftlig prøveperiode starter
• 5. maj: Stor Bededag -
• 10. maj: Morgensamling (0.-3.årg.)
• 11. maj: Mellemtrinsfest
• 15. maj: KKFO-Forældrerådsmøde
• 17. maj: 9. årgangs sidste skoledag
• 18.-21. maj: Kristi Himmelfartsferie
• 22. maj: FP9 mundtlig prøveperiode starter
• 24. maj: Skolebestyrelsesmøde
• 27.-29. maj: Pinseferie
• 5. juni: Grundlovsdag - fridag
• 7. juni: Udmelding af evt. lærerskift for kommende skoleår
• 10. juni: Sommerfest på KKFO'en
• 12. juni: Skolebestyrelsesmøde
• 14. juni: Besøgsaften - Elever og forældre kommende 0.årg. kl. 17:00-18:00
• 21. juni: Dimission for 9. klasserne kl. 15:30-19:00
• 22. juni: Trivselsdag - Mini OL / Høvdingebold
• 23. juni: Sommerafslutning - afkortet dag - teamdag. Elevernes sommerferie starter (slutter 06.08.23)

Indhold

  • Byggeri og genhusning
  • Nye børn på KKFO og klub
  • Bamseven starter i skole—projekt for de kommende skolestartere.
  • Fra skolebestyrelsen
  • 5. årgang laver avis
  • Åbningstider for skolen kontorer
  • 8. årgang på Hotel– og Restaurantskolen
  • 1. årgang i skolehaverne
  • Personalia


Byggeri og genhusning
Annullering af bygningen af afdeling i De Gamles By

Børne-og Ungdomsforvaltningen har indstillet til politikerne i Børne– og Ungdomsudvalget, at man ikke bygger afdelingen i De Gamles By pga. prognosen for børnetallet på Nørrebro viser en faldende tendens og der derfor ikke er behov for at øge kapaciteten på skoleområdet på Nørrebro.
På møde 26. april har Børne og Ungdomsudvalget besluttet at indstille videre til Borgerrepræsentationen, at byggeriet annulleres.
Annulleringen har sat renovering og indretning af skolen i en klemme, da det byggeri, der er gået i gang er planlagt ud fra, at man byggede afdelingen i De Gamles By til 5.– 9. årgang samt til Klub Guldberg.
Skolebestyrelsen har udtalt sig til Børne– og Ungdomsudvalget.
I udtalelsen fremhæver bestyrelsen fire problemer, der kræver opmærksomhed nu og her, herunder hvordan de to eksisterende afdelinger nu skal rumme nye behov, og at det haster med at løse denne situation. De udtrykte også bekymring for Klub Guldbergs fremtid og behovet for fysisk plads til bevægelse, fællesskab og sammenhængskraft, som den store idrætshal, der var planlagt, ville give. Bestyrelsen opfor-drer til, at der tages en hurtig beslutning for at undgå, at der spildes ressourcer på fejlagtig indretning og for at undgå yderligere forstyrrelser for elever og personale.
Udtalelsen kan læses her

Kære forældre, elever og medarbejdere
Helhedsrenoveringen
Helhedsrenoveringen af Etape 1 -(bygningerne på Sjællandsgade) er kommet godt i gang. Som planlagt er nedrivningsarbejderne godt i gang inde i hovedbygningen. Der er også opsat stillads til brug for nedrivningsarbejderne og se-nere bliver der opsat stillads for udvendige arbejder så som udskiftning af vinduer og fuger.
Opholdsareal udendørs
En del af Prinsesse Charlottes Gade er blevet afspærret til brug for skolens udendørsopholdsareal.
Byggeri København har med skolens ledelse drøftet indretningen af arealet til gavn for større og mindre elever. Der vil hurtigst muligt blive opsat redskaber til at understøtte elevernes leg og aktiviteter i pauser-ne.
Vi orienterer jer løbende om renoveringsarbejdet, som det skrider frem.
Fremtidig indretning
Børne- og ungdomsforvaltningen og Byggeri København har afholdt første møde med ledelse, personale og bestyrelse/forældreråd for skolen og Klub Guldberg om hvordan vi i den nye situation med Guldberg skole som en enhedsskole fra 0.-9. årgang skaber gode og tidssvarende rammer for Guldberg skole på de 2 eksisterende matrikler.
Den videre plan for byggesagen skal politisk besluttes, og I vil som van-ligt blive orienteret jævnligt via skolens ledelse.
Nærmere information om, hvordan skolen og KKFO fungerer, mens byggeriet står på, vil I modtage fra skolens ledelse.
Venlig hilsen
Marie Dela Johnsen
Projektchef, Byggeri København

Status på genhusning i pavilloner
Tirsdag 11. april var 0.-5.årgang på KKFO og klub hele dagen, imens skolens personale indrettede de nye lokaler i pavillonerne.
Onsdag 12. april mødte eleverne ind i pavillonerne, og alle børnene virkede glade for de nye lækre og lyse lokaler.
Bygning 2 og 3 på Sjællandsgade er nu fuldstændig tømt, og vi er stille og roligt ved at vænne os til de nye omgivelser, og har efterhånden fået alle ting på plads, og fået de ting der manglede indkøbt.
Vi har mindre udeareal, selvom vi har fået et stykke af Prinsesse Charlot-tes Gade, og alle de fodboldglade børn har et stort ønske om nogle mål. Indenfor den nærmeste fremtid, vil der blive indkøbt legeredskaber til dette område, så der bliver mulighed for aktiviteter.
Samtidig har pavillonerne givet mulighed for nye aktiviteter, og små hyggehjørner, så samlet set oplever skolen og personalet, at det går godt i pauserne.
Fredag 21. april, hvor skolen havde eleverne mens personalet på KKFO’en hold pædagogisk dag var entreprenøren forbi med is til alle børn på afd. Sjællandsgade.

Erstatning for Luffe
Skolen arbejder på at finde erstatning for de lokale under fritidsafdelingen Kosmonauten, der har kunne lånes af forældre til børn på skolen og fritidsdelen. Lige så snart vi har fundet dette, skriver vi ud.

Reaktioner på flytningen:
5O holdt housewarming i de-res nye lokale i pavillonerne. Klassen fik en sækkestol, som de havde ønsket sig.
Den blev afprøvet for at se, hvor mange, der kunne sidde i den.

Fra skolebestyrelsen
Fra skolebestyrelsesmødet 26. april
Byggeri og genhusning

På mødet fulgte skolebestyrelsen op på udtalelsen til Børne– og Ungdomsudvalget og kontakten til politikere i og uden for udvalget.
Morten roste bestyrelsesmedlemmerne for deres store og engagerede arbejde for at skabe opmærksomhed om skolens problematiske situati-on pga. annulleringen af byggeriet af afdelingen i De gamles By.
Forældrerepræsentanter er inddraget i en møderække for at afdække, hvordan byggeriet kan tilpasses, så skolens 2 afdelinger kan rumme en 4-sporet skole fra 0.-9. årgang. Første møde blev afholdt torsdag 27. april.
Fastholdelse og attraktivitet
Bestyrelsen drøftede tiltag ift. at styrke fastholdelsen og attraktiviteten på Guldberg Skole.
Skolen arbejder videre med et forslag til hvordan en dag om ugen, der er en særlig dag/fordybelsesdag (Skolen i skoven, kulturdag, fagdag mv.), kan se ud. Forlaget præsenteres på junimødet.
Referat
Referat af mødet kan læse på skolens hjemmeside, når det er godkendt. Det vil blive lagt op 5. maj.

De nye børn på KKFO’en og de nye børn i klubben
1. maj tager vi imod de nye børn, som skal starte i skole efter sommerferien. De starter i KKFO’en og vil i løbet af perioden frem mod sommerfe-rien få besøg af de kommende 0. klasselærere.
Samtidig forlader 3. klasserne KKFO’en for at starte i Klub Guldberg.
Velkommen til de nye og i det nye!

Bamseven starter i skole
Fritidshjemmet har planlagt et projekt, der skal hjælpe 0. klasserne med en tryg overgang til skolen. I projektet bygger børnene deres eget klasse-lokale af skotøjsæsker og ispinde og lærer om, hvordan det er at gå i skole. Derudover inkluderer projektet og-så ’Fri For Mobberi’ for at skabe genkendelighed fra børnehaven og for at hjælpe børnene med at få nye venner og turde sige fra. Projektet har en legende og byggende til-gang til at lære og understøtter in-klusion og fællesskab. Der arbejdes i mindre grupper og der er fokus på at der er personale nok til at hjælpe børnene undervejs.

Åbningstider – skolens kontorer
Skolens kontorer har åbent alle skoledage i tidsrummet kl. 07:45-15:00.
Torsdag morgen er der lukket på begge kontorer pga. møde i tidsrummet kl. 08.15-10:00

5. årgang laver avis
I flexugen i uge 12 lavede 5. årgang avis. Se det fine resultat her.

Personalia
Fratrædelse

Efter 17 år på Guldberg skole som engelsk– og dansklærer samt læsevej-leder har Dorte Pørksen besluttet sig for at søge andet arbejde.
Vi tog afsked med Dorte ved en fratrædelsesreception 20. april.
Tak til Dorte for hendes gode indsats for børn og unge på Guldberg Skole!
Fratrædelse med reception 4. maj
Efter 32 år på afd. Stjerneskuddet går vores gode morgenåbner/gårdmand/rengøringsmand Kostas på efterløn. Mange af jer kender sik-kert Kostas fra de mange tidlige morgentimer med børnene.
Der vil være reception på Stjerneskuddet d. 4. maj klokken 16.00-17.30. Alle er velkomne til at komme og sige ordentligt farvel til Kostas.

Besøg på Hotel- og Restaurantskolen
8. årgang har været på besøg på Hotel- og restaurantskolen i Valby, hvor man kan tage mange forskellige erhvervsuddannelser - f.eks. kok, tjener, konditor, bager, ernæringsassistent, receptionist. Det er også muligt at kombinere en erhvervsuddannelse med en gymnasi-al eksamen - en EUX, der åbner muligheder i mange retninger. Eleverne prøvede kræfter med både bager, kok og tjener uddannelsen. Kulminationen på alt arbejdet var et forældrearrangement, hvor eleverne selv stod for hele menuen, opdækning, velkomst, seating og service. Bordene skal dækkes snorlige og det hele stå knivskarpt, når man byder velkommen til årgangens forældre.

1. årgang i skolehaverne
1. årgang har været på deres første tur til deres nye haver i Bispebjerg Skolehave. Deres jordstykker er blevet revet og befriet for ukrudt, og der er allerede blevet lagt kartofler og plantet løg. Vi glæder os til mange udeskoleture til den dejlige oase, hvor vi fortsætter med at lære, plante og passe jordstykkerne. Flere børn taler allerede om kartoffelmos, som de vil lave i efteråret

På vegne af personale og ledelse
Morten Nielsen
Ambition og Ansvarlighed - Fællesskab og Forskellighed - Dannelse og Medborgerskab

Dokumenter

Månedsnyhedsbrev - april 2023.pdf

Shape Created with Sketch.