Matematik på Guldberg Skole

At løse matematiske problemer

Matematikfaget er afgørende for, at elever udvikler deres kritiske og logiske sans.
På Guldberg skole har vi fokus på samarbejde, motivation og undersøgende arbejde i matematikundervisningen.
Eleverne skal i undervisningen opnå læring, der sætter dem i stand til at løse matematiske problemer ved at arbejde undersøgende - på den måde udvikles både elevernes faglige kundskaber og deres sproglige, samt logiske kompetencer.

Den røde tråd i matematikundervisningen
Matematikfagteamet, der består af alle skolens matematiklærere, har sammen udviklet ”den røde tråd” for matematikundervisningen på Guldberg Skole.
Den røde tråd i matematikfaget skal sikre, at alle skolens elever oplever en levende og lærerig undervisning, der sikrer deres læring i faget.
Den røde tråd kommer blandt andet til udtryk i forløb, der er udarbejdet af skolens lærere, på tværs af årgange - dette betyder, at elever allerede i indskolingen, præsenteres for og arbejder med hjælpemidler, kompetencer, begreber og opgaver, der er i overensstemmelse med, og kan relateres til det arbejde de vil støde på i mellemtrin og udskoling.
Et eksempel kunne være geometriforløb, hvor eleverne anvender digitale lære- og hjælpemidler, som de igen vil gøre brug af i både mellemtrin og ved den afsluttende afgangsprøve.