Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Guldberg Skole
Mobil menu

Principper for kommunikation og samarbejde mellem forældre og skole

Principper for samarbejde og kommunikation

mellem forældre og skole

 

Formål

Skolen og forældrene har et fælles ansvar for det enkelte barns faglige, sociale og dannelsesmæssige udvikling. På Guldberg skole skal kommunikation og samarbejde mellem skole og hjem være med til at sikre, at alle forældre kan og vil deltage i samarbejdet omkring barnet, så alle elever trives og bliver så dygtige, som de kan.

 

Skolebestyrelsen på Guldberg Skole ønsker et ligeværdigt og inddragende skole/hjemsamarbejde, hvor forældrenes forventninger til eget barn er med til at danne grundlag for samarbejdet

 

Mål

  • At alle forældre og ansatte kender skolens principper for, hvordan vi kommunikerer, og at disse principper rammesætter et godt samarbejde mellem skole og hjem om den enkelte elev eller klassers læring og trivsel
  • At det er enkelt og forudsigeligt for alle forældre at holde sig opdateret omkring de praktiske dele af deres barns skoledag
  • At der er en gensidig orientering mellem skole og hjem om væsentlige forhold på henholdsvis skolen og i familien, som har betydning for elevens skolegang

 

Kommunikation og samarbejde om praktiske forhold i hverdagen

Aula skal understøtte samarbejdet med forældre, og er den digitale platform, hvor pædagogiske medarbejdere kommunikerer med hinanden og forældrene. Aula supplerer de fysiske møder og samtaler, hvor medarbejdere videndeler med kollegaer, forældre og børn. Aula sikrer, at vi behandler informationer om børnene sikkert, og er stedet, hvor vi deler dokumenter og informationer med personfølsomme oplysninger.

Vi anvender ikke Aula til at løse konflikter eller til personlig kritik af medarbejdere, forældre eller elever.

 

Ved konflikter tages der direkte kontakt til de involverede:

  • Forældre, der er utilfredse med forhold omkring deres barns skolegang, tager direkte kontakt til de involverede medarbejdere med henblik på løsning af problemet
  • Forældre, der oplever konflikter mellem deres barn og et andet barn, tager så vidt muligt direkte kontakt med det andet barns forældre med henblik på løsning af konflikten. Relevante ansatte på skolen bør inddrages, hvis det vurderes at kunne bidrage til løsning af konflikten
  • Findes der ikke en løsning direkte med de involverede, retter forældrene som udgangspunkt henvendelse til skolelederen

 

Det er et fælles ansvar for medarbejdere på skolen og forældre:

  • At henvende sig på en nysgerrig og undersøgende måde, hvis man oplever noget, man finder 

uforståeligt, eller hvis man er bekymret for sit barn eller en klasses faglige niveau og trivsel

  • At holde god tone, være åbne og søge at indgå i konstruktiv dialog
  • At tage forældres eller læreres/pædagogers bekymringer om en elev, en gruppe af elever eller en klasses faglighed og trivsel alvorligt og følge op

 

Det er skolens ansvar:

  • At holde forældrene opdateret om klassen og barnets trivsel, udvikling og læring. Det sker primært via forældremøder, skole-hjemsamtaler, aftalte telefonopkald og møder, der kan aftales via Aula
  • At tage kontakt til forældre, hvis medarbejdere er bekymrede for barnets læring, trivsel eller udvikling. I Aula vil det ske via en besked for at aftale et møde eller telefonsamtale
  • At skelne mellem vigtig information, der er afgørende for, at barnet kan gennemføre skoledagen og informationer, der er til inspiration eller orientering – al nødvendig information sendes direkte til forældrene i Aula som en besked eller kan findes i kalender og ugeplanen senest fredag kl. 16
  • At være behjælpelig med at hjælpe alle forældre på Aula. Kontoret står til rådighed for denne opgave, hvor forældre kan henvende sig og få hjælp

 

Det er forældrenes ansvar:

  • At holde skolen orienteret om væsentlige forhold i familien, som har betydning for barnets skoledag. Forældrene tager kontakt til barnets lærere eller pædagoger via beskedfunktionen på Aula, og kan bede om et møde eller em telefonsamtale, hvis det er nødvendigt.
  • At holde sig orienteret om barnets skoledag, ugeplan og skema i Aulas kalender og i ugeplanen, hvor det noteres, hvis der er ture, særlige begivenheder eller lektier
  • At booke skole-hjem-samtaler via Kalender i Aula, når de modtager en besked herom via en besked i Aula.
  • At tjekke Aula mindst en gang om ugen

 

Sådan kontakter forældre skolen:

  • Skolens kontor er åbent for henvendelser 07:45-15:15. Har forældre brug for en længere samtale, kan det aftales
  • Alle medarbejdere kan kontaktes via Aula. Ved behov for en samtale kan forældre aftale at blive kontaktet på telefon i tidsrummet kl. 08:00 og 15:30 på hverdage. Der kan også aftales et møde
  • I akutte tilfælde kan forældre ringe til skolens kontor på 33664730, hvorefter de vil blive ringet op
  • Medarbejdere kan ikke kontaktes på deres private telefoner eller andre kommunikationskanaler end Aula
  • Der er en gensidig svarfrist mellem skole og hjem på 3 hverdage

 

Ugeplan

  • Formålet med ugeplanen er at give forældrene og eleverne viden om, hvad klassen arbejder med.
  • Skolen forventer, at forældrene holder sig orienteret via ugeplanen. Herunder er der en forventning om, at forældre i indskolingen taler med eleven om ugeplanen, at forældre på mellemtrinnet støtter eleven i selv at læse ugeplanen, og at forældrene i udskolingen følger op på, om eleverne har læst ugeplanen.
  • Ugeplanen laves i MeeBook og læses på Aula

 

 

 

Ugebrev

  • Formålet med ugebrevet er at give forældre og elever status på klassens trivsel og orienterer om ting der sker som ikke knytter sig til det faglige arbejde
  • I ugebrevet er der en orientering og opfølgning fra ugen der gik og om ugen der kommer.
  • Ugebrevet kan læses på aula.
  • Ugeplan og ugebrev udgives hver fredag senest kl. 15.00

 

Møder

Forældremøder

  • Der er 2 årlige forældremøder
  • Kontaktlærerne koordinerer dagsordenen til forældremøderne med kontaktforældrene
  • Det er lærernes ansvar, at kontaktforældrene inddrages i planlægningen af forældremødet

 

Øvrige forældremøder

  • Hvis forældre har en bekymring for en klasses faglighed eller trivsel, kan kontaktforældrene indkalde til et møde. Skolen orienteres om mødet, og kan sende en repræsentant. Skole og kontaktforældre aftaler sammen, hvilken rolle skolens repræsentant spiller ved et sådant møde. Skolen stiller lokaler til rådighed til mødet.
  • Hvis skolen har en bekymring for en klasses faglighed eller trivsel, eller skolen iværksætter større indsatser omkring en klasse fx på baggrund af et forældremøde, ved klasseombrydninger, trivselsindsatser m.v., bliver kontaktforældrene involveret i udarbejdelsen af en mere specifik plan for, hvordan der kommunikeres mellem forældre og skole i forbindelse med indsats og opfølgning.

 

Evalueringssamtaler (skole/hjemsamtaler)

  • Der er én årlig obligatorisk evalueringssamtale
  • Tilmelding foregår via Aula

 

Behovssamtaler

  • Forældre eller lærere kan bede om yderligere en samtale ud fra behov
  • Skolen har mulighed for at indkalde forældre til andre samtaler eller møder, hvis de er bekymrede for en elevs faglighed, trivsel eller fravær. Ved disse kan der også deltage eksterne fagpersoner som fx skolepsykolog, skolesocialrådgiver, sundhedsplejerske, talepædagog mv. Ovennævnte møder vil som udgangspunkt ligge inden for lærernes arbejdstid 08:00-15:30

 

Forældre kan til enhver tid også kontakte klassens kontaktforældre eller forældrerepræsentanter i skolebestyrelsen

 

Skolebestyrelsens møder med kontaktforældrene

Der afholdes 1 årligt møde mellem skolebestyrelse og kontaktforældrene

 

Skolebestyrelsesmøder

  • Hvert andet år er der valg til pladser i skolebestyrelsen, hvor alle forældre kan stille op
  • Skolebestyrelsen afholder 10 møder pr. år

 

 

Godkendt i skolebestyrelsen onsdag d.7.april 2021