Principper for mobilkultur
16. juni 2025/skolebestyrelsen
Formål:
At skabe en mobilkultur på Guldberg Skole, der fremmer trivsel, nærvær og læring samt understøtter elevernes udvikling af digital myndighed og ansvarlighed. Mobiltelefoner og andre elektroniske medier fx smartwatches skal ses som redskaber, der kan anvendes pædagogisk og fagligt, men samtidig skal deres potentielle forstyrrelser i undervisning og fællesskab forebygges gennem tydelige og fleksible rammer.
Mål:
- At minimere digital distraktion og skabe gode betingelser for koncentration, leg og fællesskab.
- At anvende mobiltelefoner og andre digitale enheder, når det er fagligt og pædagogisk velbegrundet.
- At give eleverne erfaring med ansvarlig brug af mobilteknologi som led i deres digitale dannelse.
- At fremme respektfuld kommunikation og etik ved brug af digitale medier.
- At styrke tillid, dialog og medinddragelse i udformningen af mobilkulturen.
Uddybende beskrivelse af ramme og tiltag:
- Skolen er som udgangspunkt mobilfri i undervisning og pauser. Mobiltelefoner afleveres ved skoledagens start og udleveres ved skoledagens afslutning.
- Eleverne på 8. og 9. årgang kan benytte deres mobiltelefoner i pausen kl. 12:00-12:30. Mobiltelefonerne afleveres igen ved lektionens begyndelse efter pausen.
- Mobiltelefoner kan anvendes i undervisningen, når det er didaktisk og pædagogisk begrundet – det er dog aldrig en forudsætning at have egen mobil med.
- Det forventes, at billeder og videooptagelser kun foretages med udtrykkeligt samtykke, og krænkende kommunikation er uacceptabel.
- Skolen arbejder med systematisk undervisning i digital etik og adfærd, bl.a. gennem årlige forløb i samarbejde med it-vejleder og pædagoger.
- Elever og forældre inddrages løbende gennem elevråd, skole/hjem-samtaler og forældremøder til at evaluere og justere mobilkulturen.
Det er skolebestyrelsens ansvar:
- At sikre, at princippet forankres i skolens overordnede værdier og retningslinjer.
- At følge op og føre tilsyn med, hvordan princippet efterleves og opleves af skolens parter.
- At tage stilling til justeringer og nye digitale udfordringer, fx ved introduktion af nye teknologier eller ændringer af love, krav og anbefalinger. Eller andre omstændigheder.
Det er forældres ansvar at tale med deres barn om, at:
- man ikke må tage foto eller videoklip af andre uden samtykke
- barnet skal lade være med at ringe og/eller sms’e hjem til sine forældre, men altid først tale med sin lærer eller pædagog og af dem få hjælp til at løse en konflikt. Efterfølgende kan barnet tale med sine forældre.
- Barnets mobiltelefon kan blive inddraget, hvis barnet ikke retter sig efter lærernes eller pædagogernes anvisninger
Det er læreres, pædagogers og forældres ansvar:
- At stå sammen om at formidle og efterleve principperne i det daglige.
- At gå i dialog med eleverne om brugen af mobiltelefoner og deres rolle i læring og fællesskab.
- At fungere som digitale rollemodeller, både i klasseværelset og i pauser.
- At forældrene bakker op om skolens mobilkultur og drøfter digitale vaner i hjemmet.
De næste skridt:
- Skolelederen formidler princippet til forældre, elever og medarbejdere.
- Skolelederen er ansvarlig for udarbejdelse af retningslinjer ud fra principperne. Retningslinjerne skal sikre faste rammer og fælles ansvar for mobilbrug. Retningslinjerne udarbejdes i samarbejde med personale og elever.
- Skolelederen er ansvarlig for at principper og retningslinjer implementeres i praksis.
- Skolebestyrelsen fører tilsyn med, hvordan skolen efterlever princippet.
De formelle rammer
Princippet er forankret i følgende lovgivning og vejledninger:
- Folkeskolelovens § 44, stk. 2 (skolebestyrelsens fastsættelse af principper)
- Styrelsen for Undervisning og Kvalitets ”Anbefalinger til skærmbrug i grundskolen” (2024)
Dokumenter