Principper for bevægelse
22.05.24/skolebestyrelsen
Princippets formål
Princippet skal sikre, at bevægelse er en integreret del af hverdagen på Guldberg Skole og Fritid, og at bevægelse bidrager til at eleverne trives og lærer. Derudover har princippet til formål at sikre, at eleverne får en mere varieret og spændende dag med gode bevægelsesfællesskaber i klasserne og grupperne. Endelig er det også et overordnet formål at fremme bevægelsesglæde som et grundlag for aktive vaner og livslang bevægelse for alle
elever.
Skolens ansvar
- Skolen bruger bevægelse aktivt til at understøtte elevernes læring og trivsel. Konkurrenceelementer minimeres, da bevægelsen skal være inkluderende for alle elever.
- Skolen sørger for, at underviserne har adgang til materiale, der nemt kan anvendes som inspiration til arbejdet med bevægelse. Fx har Dansk Skoleidræt ”Aktivitetsdatabasen”, hvor der er materiale til meningsfuld bevægelse i alle fag på alle årgange.
- Skolen arbejder struktureret med bevægelse i undervisningen, i KKFO’en og i frikvartererne for at bruge alle skolens arenaer.
- Skolen anvender bevægelse så eleverne oplever en varieret skoledag.
- Skolen deltager så vidt muligt i idrætsdage og -uger som for eksempel Skolernes Motionsdag, skoleturneringer, -stævner eller tema-/ emneuger om idræt, bevægelse og sundhed.
- Skolen sørger for at inddrage eleverne og give dem medbestemmelse i den bevægelse, der foregår i løbet af skoledagen, så de oplever den som meningsfuld og lærerig.
- Skolen tilstræber, at det fysiske miljø inspirerer til bevægelse.
- Skolen er kendetegnet ved, at man sørger for, at der er plads til alle elever i bevægelsesfælleskaberne, uanset i hvilken af skolens arenaer, bevægelsen foregår i.
- Teamene understøtter og sikrer, at bevægelsen lever på skolen.
- Skolen tilstræber aktiv transport i skoledagen som at gå/cykle til aktiviteter beliggende uden for skolen matrikel.
- Skolen samarbejkder med lokale foreninger mv. så som: Stevnsgade Basket, Nørrebro United, Kampsportens Hus m.fl.
- Skolen udformer konkrete og detailorienterede retningslinjer for bevægelse.
Forældrenes ansvar
- Forældrene støtter, at lærere og pædagoger bruger bevægelse, når det giver mening i undervisning og aktiviteter for at fremme læring og trivsel.
- Forældrene bakker op om skolens og KKFO’ens brug af bevægelse og bidrager så vidt muligt med en positiv tilgang, som skaber endnu mere bevægelsesglæde hos eleverne.
- Forældrene forsøger så vidt muligt at understøtte bevægelse i skoledagen ved at tænke over, hvordan elevens transport til og fra skole kan foregå aktivt.
- Forældrene sørger for at hjælpe og huske eleven på altid at have idrætstøj med, når eleven har idrætsfaget på skemaet.
Elevernes ansvar
- Deltager aktivt i alle bevægelsesaktiviteter
- Elevrådene drøfter mindst en gang om året, hvordan eleverne oplever bevægelse og variation på skolen.
Dokumenter