Principper for brug af skærm i undervisning, pauser og fritid
5. maj 2025/ skolebestyrelsen
Formål
At sikre en balanceret og meningsfuld brug af skærme, der styrker læring, trivsel og digital dannelse i skole og fritidstilbud. Principperne skal skabe klare rammer for, hvordan skærme og digitale teknologier anvendes på skolen og i fritidsmiljøet.
Mål:
At skærme bruges ud fra tydelige didaktiske og pædagogiske formål
At eleverne opnår digital myndiggørelse og udvikler kritisk tænkning
At sikre variation mellem digitale og analoge aktiviteter
At fremme trivsel og fællesskab i undervisning, pauser og fritid
At skabe åben dialog mellem skole, hjem og elever om skærmvaner
Skærmbrug skal altid kunne begrundes fagligt
Digitale teknologier anvendes kun, når de er pædagogisk meningsfulde
Skærm må ikke bruges som tidsfordriv eller belønning
Skærme indgår i et varieret læringsmiljø
Der skal være bevidst vekslen mellem digitale og analoge aktiviteter
Analoge redskaber og bevægelse prioriteres for at understøtte nærvær og fysisk aktivitet
Skærmbrug skal bidrage til elevernes digitale dannelse
Elever skal lære at forholde sig kritisk og etisk til digitale teknologier og medier
Skærmfrie pauser og attraktive alternativer
Der skabes muligheder for fysisk aktivitet og sociale fællesskaber
Fritidspædagogiske aktiviteter prioriteres frem for individuel skærmbrug
Samarbejde med hjemmet om skærmvaner
Dialog med forældre om skærmbrug i hjemmet og sociale medier
Fælles tilgang drøftes i skolebestyrelse og på forældremøder
Voksne som rollemodeller
Lærere og pædagoger viser en balanceret og bevidst brug af digitale teknologier
Forældre opfordres til at være rollemodeller
Det er skolebestyrelsens ansvar:
At vedtage og følge op på principperne
At sikre sammenhæng mellem principper og skolens øvrige politikker
At være i dialog med ledelse og forældre om princippernes betydning
Det er læreres, pædagogers og forældres ansvar:
At anvende skærme reflekteret og med afsæt i principperne
At gå foran som gode rollemodeller
At tale med eleverne om skærmbrug og bidrage til et trygt digitalt fællesskab
De næste skridt:
Skolelederen formidler princippet til forældre, elever og medarbejdere.
Skolelederen er ansvarlig for udarbejdelse af retningslinjer ud fra principperne. Retningslinjerne skal sikre faste rammer og fælles ansvar for skærmbrug. Retningslinjerne udarbejdes i samarbejde med personale og elever.
Skolelederen er ansvarlig for at principper og retningslinjer implementeres i praksis.
Skolebestyrelsen fører tilsyn med, hvordan skolen efterlever princippet.
De formelle rammer
Folkeskolelovens § 44, stk. 2:
Skolebestyrelsen fastsætter principper for skolens virksomhed, herunder anvendelse af undervisningsmidler og digitale teknologier.