Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Principper for brug af skærm i undervisning og fritid

Principper for brug af skærm i undervisning, pauser og fritid

5. maj 2025/ skolebestyrelsen

Formål

At sikre en balanceret og meningsfuld brug af skærme, der styrker læring, trivsel og digital dannelse i skole og fritidstilbud. Principperne skal skabe klare rammer for, hvordan skærme og digitale teknologier anvendes på skolen og i fritidsmiljøet.

Mål:

At skærme bruges ud fra tydelige didaktiske og pædagogiske formål

At eleverne opnår digital myndiggørelse og udvikler kritisk tænkning

At sikre variation mellem digitale og analoge aktiviteter

At fremme trivsel og fællesskab i undervisning, pauser og fritid

At skabe åben dialog mellem skole, hjem og elever om skærmvaner

Skærmbrug skal altid kunne begrundes fagligt

Digitale teknologier anvendes kun, når de er pædagogisk meningsfulde

Skærm må ikke bruges som tidsfordriv eller belønning

Skærme indgår i et varieret læringsmiljø

Der skal være bevidst vekslen mellem digitale og analoge aktiviteter

Analoge redskaber og bevægelse prioriteres for at understøtte nærvær og fysisk aktivitet

Skærmbrug skal bidrage til elevernes digitale dannelse

Elever skal lære at forholde sig kritisk og etisk til digitale teknologier og medier

Skærmfrie pauser og attraktive alternativer

Der skabes muligheder for fysisk aktivitet og sociale fællesskaber

Fritidspædagogiske aktiviteter prioriteres frem for individuel skærmbrug

Samarbejde med hjemmet om skærmvaner

Dialog med forældre om skærmbrug i hjemmet og sociale medier

Fælles tilgang drøftes i skolebestyrelse og på forældremøder

Voksne som rollemodeller

Lærere og pædagoger viser en balanceret og bevidst brug af digitale teknologier

Forældre opfordres til at være rollemodeller 

Det er skolebestyrelsens ansvar:

At vedtage og følge op på principperne

At sikre sammenhæng mellem principper og skolens øvrige politikker

At være i dialog med ledelse og forældre om princippernes betydning

Det er læreres, pædagogers og forældres ansvar:

At anvende skærme reflekteret og med afsæt i principperne

At gå foran som gode rollemodeller

At tale med eleverne om skærmbrug og bidrage til et trygt digitalt fællesskab

De næste skridt:

Skolelederen formidler princippet til forældre, elever og medarbejdere. 

Skolelederen er ansvarlig for udarbejdelse af retningslinjer ud fra principperne. Retningslinjerne skal sikre faste rammer og fælles ansvar for skærmbrug. Retningslinjerne udarbejdes i samarbejde med personale og elever.

Skolelederen er ansvarlig for at principper og retningslinjer implementeres i praksis.

Skolebestyrelsen fører tilsyn med, hvordan skolen efterlever princippet. 

De formelle rammer

Folkeskolelovens § 44, stk. 2: 

Skolebestyrelsen fastsætter principper for skolens virksomhed, herunder anvendelse af undervisningsmidler og digitale teknologier.

Dokumenter