Principper for faglig fordybelse - og lektiehjælp

Tiden til faglig fordybelse og lektiehjælp har primært fokus på faglig fordybelse med udgangspunkt i skolens viden om, hvor eleverne har behov for at blive styrket. Omdrejningspunktet for den faglige fordybelse er læringsmål og børnenes eget ønske om at dygtiggøre sig i samarbejde med lærere og kammerater. Derfor skal eleverne så vidt muligt og også gerne forældrene inddrages med forslag til fokus for den faglige fordybelse.

På Guldberg vægter vi, at det er i timerne, børnene lærer det, de skal, og der vil stadig være lektier, der skal laves hjemme.

Særligt i indskolingen, varetages lektiehjælpen for 0. og 1. klasse af fritidshjemmet. Her mener vi, at hygge og relationerne mellem børnene samt lysten til at fordybe sig og lære mere sammen skal være i centrum. Det kræver et samarbejde mellem lærere og pædagoger, fx om områder hvor lærerne kan støtte med viden om spil og lege med et læringsmæssigt fokus. For 2. klasse, hvor den faglig fordybelse og lektiehjælpen ligger på skolen, er der fokus på at træne de grundlæggende færdigheder, så børnene kan disse ved overgangen til 3. klasse, herunder kan tiden fx bruges til at et læsespor skrivetræning m.v.

Særligt i mellemtrinnet og i udskolingen lægges hovedvægten på temaer med udgangspunkt i klassernes faglige behov og gerne i samarbejde med Ungdomsskolen. Der ønskes et særligt fokus på turbo-hold for børn, der enten har brug for lidt ekstra eller børn, som har brug for flere udfordringer, så alle børn er parate til de udfordringer, de måtte møde i udskolingen. Samtidigt skal der særligt i udskolingen være fokus på fordybelses- og studietid både i grupper og mere selvstændigt, med henblik på at støtte alle elever i at mestre ikke-lærerstyret fordybelse for at ruste dem bedst muligt til kravene på en ungdomsuddannelse.

Skolebestyrelsen 22.06.15