Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Guldberg Skole
Mobil menu

Nyhedsbrev - februar 2023

Vores kvarter - vores skole

Nyhedsbrev – februar 2023 - Guldberg Skole

Det sker i marts og april
• 8. marts: Morgensamling (0.-3.årg.)
• 20. marts: Flexuge hele ugen
• 27.marts: Skolebestyrel-sesmøde
• 1.- 10. april: Påskeferie
• 12. april: Morgensam-ling (0.-3.årg.)
• 21.april: Ramadan slutter
• 26. april: 16:30-19:00: Skolebestyrelsesmøde
Indhold
• Byggeri og genhusning
• Prs.Charlottes Gade
• Forsinkelse
• Udearealer
• Information om ophør af skolemælk
• Fastelavn
• Fra skolebestyrelsen
• Morgensamling
• Magasinet Skolebørn
• Personalia
• Ekstraordinært fri
• 4V på Krigsmuseet
• Følg Guldberg Skole på SoMe

web: guldbergskole.aula.dk facebook: Guldberg Skole 2200 Instagram: guldbergskole

Byggeri og genhusning
Problemer med tilladelse ift. Prinsesse Charlottes Gade (PCG)
I sidste måned fortalte vi, at Teknik- og Miljø Forvaltningen (TMF) havde godkendt, at PCG kunne lukkes midlertidig for biltrafik og benyttes til opholdsareal for skolen under renoveringen. Desværre har TMF efterføl-gende trukket deres tilladelse tilbage. Vi arbejder derfor på at opnå en ny tilladelse og godkendt projekt til at lukke gaden midlertidigt for biltrafik til gavn for skolen.
Genhusningspavilloner forsinkede
Vi er desværre også stødt ind i forsinkelser i forhold til at tage genhus-ningspavillonerne i brug. Leverandøren af pavillonerne er kommet bag-ud med at få færdiggjort arbejder inden for brand- og konstruktionsar-bejdet. Det er virkelig ærgerligt, og Byggeri København (ByK) og leve-randøren beklager meget de gener, forsinkelsen medfører for forældre og elever.
I skrivende stund arbejder vi på højtrykfor at få fastlagt en ny dato for sko-lens indflytning i genhusningspavillonerne. Vi melder datoen ud, så snart der er en afklaring, og dato er på plads. Og vi håber, at skolens ind-flytning i pavillonerne sker på bedst mulig måde.
Legeareal
Arealet på pladsen foran skolen mod Sjællandsgade blev i januar ryddet for lege- og aktivitetsredskaber for at skabe plads til entreprenørens byg-geplads og skurvogne. Fordi skolens indflytning i genhusningspavillonerne er blevet forsinket, betyder det desværre også, at opstarten på helhedsrenoveringen bliver udskudt. På grund af forsinkelsen venter entreprenøren med at sætte byggeplads og skurvogne op, til det kan passes ind i en ny tidsplan. For at give skolen lidt mere friareal, har entreprenø-ren dækket det ryddede areal til med jernplader, så børnene kan bruge arealet.
(Entreprenøren er gået i gang med at etablere byggeplads på områ-det, Red.)
ByK holder løbende møder om renoveringen med skolens ledelse.
Nærmere information om, hvordan skolen og KKFO fungerer, mens byggeriet står på, vil I modtage fra skolens og KKFO’ ens ledelse.
Her til slut vil jeg og entreprenøren igen gerne beklage de gener, forsinkelserne medfører for hverdagen på skolen.
Venlig hilsen
Marie Dela Johnsen Projektchef, Byggeri København

Information om ophør af skolemælk
Kære forælder
Fra skoleåret 23/24 er det ikke længere muligt at købe skolemælk på dit barns skole.
Børne- og Ungdomsudvalget besluttede i forbindelse med kommunens budget for 2023, at skolemælksordningerne på folkeskolerne i Københavns Kommune skal ophø-re.
Afskaffelse af skolemælk sker for at skolens tekniske personale skal bruge mindre tid på håndtering af skolemælksordningen. Desuden sker det af klimamæssige hensyn, da afskaffelse af skolemælksordningen medfører mindre affald, samt at færre tunge køre-tøjer skal køre gennem byen.
Derudover passer afskaffelsen af skolemælk godt ind i Københavns Kommunes Mad- og Måltidsstrategi, som bl.a. har fokus på at reducere forbruget af animalske produkter for at nedbringe klimabelastningen ved et måltid.
Med venlig hilsen
Børne- og Ungdomsforvaltningen
 

Fastelavn
Billeder

Magasinet Skolebørn
udgives af Skole og Forældre og har til formål at give forældre til børn i folkeskolen viden og inspiration til, hvordan de kan støtte de-res børns skolegang, læring og trivsel.
Sitet www.skoleborn.dk
Skolebørn er et journalistisk magasin, og artiklerne er derfor ikke nødvendigvis udtryk for Skole og Forældres holdning eller politik.
Magasinets Skolebørns nyhedsbrev udkommer 8 gange om året til mere end 8.000 skolebestyrelsesmedlemmer og 30.000 brugere af skoleborn.dk. KLIK HER, hvis du også vil have de nyeste artikler i din indbakke helt gratis.
Magasinet Skolebørn på tryk udkommer fire gange om året i et oplag på 10.000 eksemplarer, som sendes til de forældrevalgte skole-bestyrelsesmedlemmer på Skole og Forældres medlemsskoler og til diverse interessenter.
 

Fra skolebestyrelsen
Fra skolebestyrelsesmødet 27. februar

Byggeri, byggeproces og genhusning
Under punktet deltog repræsentanter fra Børne- og Ungdomsforvaltningens byggeafdeling (BUF) og fra Byggeri København (ByK)
De havde ikke yderligere at tilføje til forsinkelse og manglende tilladelse ift. Prinsesse Charlottes Gade end det, der er skrevet om under punktet byggeri og genhusning forrest i nyhedsbrevet.
Skolebestyrelsen ønsker og fik lovning på en redegørelse med bereg-ning ift. udearealerne på afd. Sjællandsgade.
Fastholdelse og attraktivitet
Skolebestyrelsen besluttede, at tema til senere møde skulle være fastholdelse, hvor Brug Folkeksolen evt. ville blive inviteret.
Henvendelser fra forældre og andre
Skolen modtager løbende henvendelser fra forældre, elever, medarbejder og eksterne og er glade for den kontakt til det skaber og de emner, der dermed bliver bragt op.
Pga. tidsmangel måtte en henvendelse vedr. elever med langtidssyge-fravær udskydes til mødet i marts.
Referat
Referat af mødet kan læse på skolens hjemmeside, når det er godkendt. Det vil blive lagt op 10 marts.

Morgensamling
En gang om måned er der morgensamling for 0. til 3. årgang, hvor vi synger sammen. Bl.a. årstidssange.
Vi låner kirken til samlingen, så alle 3. årgange kan være med.
Det giver en rigtig god start på dagen at synge sammen

Personalia
Stine, der var inklusionsvejleder på indskolings afdelingen, er stoppet med udgangen af februar. Vi har ansat en ny inklusions-vejleder, Caroline Nørgaard.
Tak til Stine for godt samarbejde og velkommen til Caroline til fællesskabet Guldberg Skole og Fritid.

Ekstraordinær fri
Ved ønske om mere end 4 dages fri
Ansøgning om ekstraordinært fri sendes til klassens lærere.
Ved 4 dage eller mindre er det lærerne alene, der behandler henven-delsen
Kriterier
Ud fra nedenstående 4 kriterier giver læreren en anbefaling til skolens ledelse:
Elevens øvrige fravær
Tidligere ønsker om frihed
Sociale kriterier
Faglige forhold
Svar på anmodning
Hvis lærerne anbefaler, at der tillades ekstraordinært fravær, sender se-kretæren dette svar til forældrene.
Hvis lærerne fraråder frihed, videresendes lærernes vurdering til afde-lingslederen som kontakter forældrene. Afdelingslederen kan fraråde den ekstraordinære frihed pga. fx:
• faglige udfordringer
• at fraværet vil bestyrke manglende motivation
• trivselsmæssige udfordringer og elevens sociale relationer gene-relt
• at fraværet vil have negativ betydning for resten af klassen
• generelt for mange fraværsdage eller bekymrende fravær
Forældres ansvar ved ekstraordinært fri
Når I anmoder om ekstraordinært fri til jeres barn/børn, accepterer I følgende:
• At påtage jer ansvaret for, at jeres barn/børn får lavet det arbejde, som klassen arbejder med i fraværsperioden
• At det er jeres ansvar at følge med i ugeplanen, lektier mm.

4v tur til krigsmuseet
Billeder

På vegne af personale og ledelse

Morten Nielsen

Dokumenter

Månedsnyhedsbrev - februar 2023.pdf

Shape Created with Sketch.