Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

25.03.26 - Skolebestyrelsesdagsorden

Sted: Afd. udskoling, 1. sal, personalerummet

Tid: Kl. 16:30-19:00

Dagsorden og bilag sendes senest 4 dage inden mødet til medlemmerne samt deltagere fra den daglige ledelse.

 

DAGSORDEN

Emne, ansvarlig, tidsramme

Formål og uddybning

Hvad? Hvorfor? Hvordan?

Referat

Beslutninger

  1. Godkendelse af dagsorden

(16:30 - 16:35)

Behandlingsform: orienterende, beslutning, 

Ansvarlig:

Forpersonskabet

Sagsfremstilling

Dagsordenen er udarbejdet af forpersonskabet og skoleleder.

Referat af seneste ordinære skolebestyrelsesmøde er udsendt 4. marts.

Sagsbehandling

Bestyrelsen skal godkende dagsordenen med evt. ændringer.

Der orienteres om, at referatet fra mødet 26. februar er godkendt.

Der orienteres evt. ift. forhold, der har betydning for mødets afvikling mv.

Mødeleder: ?

2023: 23.08: Henrik; 27.09.: Christine; 25.10.: Stine S; 04.12.: Sanne

2024: 10.01.: Lise; 26.02.: Nina; 03.04.: Stine S; 24.04.: Henrik; 22.05.: Henrik; 10.06.: Marie; 28.08.: Nina; 25.09: Henrik; 28.10.: Stine; 25.11.: Christine

2025: 15.01.: Anja; 26.02.: Sanne; 26.03: Lise

 

Afbud: Stine

 

Drøftelse

 

Beslutning

 

  1. Den årlige inklusionsdrøftelse

(16:35 - 17:20)

Behandlingsform: 

Drøftelse, beslutning

Ansvarlig: 

Forpersonskabet

 

Skolens inklusionsvejledere deltagere under punktet

Sagsfremstilling

Børne- og Ungeudvalget har besluttet, at alle almene skoler årligt skal drøfte inklusionsopgaven i skolebestyrelsen. 

På tidligere møde blev det besluttet, at temaet for dette års drøftelse skulle være: Mangfoldige Børnefællesskaber - hvad er mulighederne og hvad er udfordringerne, og hvordan bliver det fremadrettet afspejlet i vores principper. 

Sagsbehandling

Skolens ledelse giver et oplæg om Mangfoldige Børnefællesskaber og skolens arbejde med implementeringen heraf.

Skolebestyrelsen drøfter på baggrund af oplægget i workshops det fælles arbejde med Mangfoldige Børnefællesskaber.

Der afsluttes i plenum, hvor der aftales evt. revision af skolens principper for området.

Bilag 2.1, 2.2, 2.3

Drøftelse

 

Beslutning

 

  1. Skærmbrug i grundskolen

(17:20 - 17:40)

Behandlingsform: 

Orienterende, drøftelse, 

beslutning, 

Ansvarlig: 

Morten

 

Sagsfremstilling

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har udarbejdet anbefalinger om brug af skærme i undervisningen. Anbefalingerne skal understøtte, at vi ikke ender i en unuanceret diskussion om for eller imod skærme, men medvirke til en aktiv stillingtagen. Formålet med anbefalingerne er at give en ramme for dialog om, hvordan man på hver enkelt skole bedst muligt kan håndtere udfordringer med digital distraktion og opnå en god balance mellem digital og analog undervisning. 

Skolebestyrelsen har drøftet punktet på de seneste to møder og besluttet, at der på dette møde nedsættes arbejdsgruppe, der arbejder videre på baggrund af input fra bestyrelsen.

Sagsbehandling

Skolebestyrelsen drøfter skærmbrug i skolen og giver input til en arbejdsgruppe. Arbejdsgruppe nedsættes.  Arbejdsgruppen udarbejder forslag til bestyrelsesmødet i april på baggrund af input. På aprilmødet behandles samtidigt evt. revision af skolens principper for mobilkultur ift. evt. indførelse af mobilfri skole.

Bilag 3.1, 3.2, 3.3

Drøftelse

 

Beslutning

 

  1. Røg- og nikotinfriskoletid 

(17:40 - 17:55)

Behandlingsform: 

Orienterende, drøftelse, 

beslutning, 

Ansvarlig: 

Morten

Sagsfremstilling

Skolerne – herunder skolebestyrelser og elevråd – opfordres af BUU og Ungeråd KBH til at tage en lokal dialog i om, hvordan man lokalt håndterer forbuddet mod røg- og nikotinprodukter i skoletiden.

Sagsbehandling

Skolebestyrelsen drøfter bl.a. på baggrund af forslag til opdaterede principper den videre opfølgning på sikring af røg- og nikotinfriskoletid.

Bilag 8.1, 8.2

Røgfri skoletid i grundskolen og på ungdomsuddannelser - Kræftens Bekæmpelse

Drøftelse

 

Beslutning

 

  1. Fra elevrådet

(17:55 - 18:05)

Behandlingsform: orienterende, 

drøftelse, 

beslutning, 

Ansvarlig:

Camille, Elvira, Christina og Morten

 

Sagsfremstilling

På Guldberg Skole er elevrådet organiseret i et lille elevråd og i et store elevråd ift. skolens 2 afdelinger. Der holdes møde ca. en gang om måneden.

Senest er der afholdt elevrådsmøde i det lille elevråd 12. december og i det store elevråd 4. marts.

Sagsbehandling

Elevrådsrepræsentanterne fortæller om elevrådsarbejdet på skolen.

Skolebestyrelsen drøfter samarbejdet med  

elevrådet.

Drøftelse

 

Beslutning

 

                                                     

Pause

(18:05 - 18:15)

 

 

  1. Opfølgning på beslutningen om at afprøve sen klassedannelse i kommende børnehaveklasser

(18:15 - 18:25)

Behandlingsform: drøftelse, beslutning.

Ansvarlig:

Nina, Sanne, Morten

 

Sagsfremstilling

På skolebestyrelsesmødet i januar fremlagde børnehaveklasselederne et forslag om sen klassedannelse for de kommende børnehaveklassebørn.

På bestyrelsesmødet i februar blev det besluttet, at skolen afprøver og evaluere forsøg med sen klassedannelse i perioden 1. maj til 1. august. På mødet blev der gjort indsigelse imod medholdeligheden af en principfravigelse ift. regler og vedtægter for folkeskolen i København

Sagsbehandling

Skolebestyrelsen modtager status ift. indsigelsen og deraf følgende mulige konsekvenser for sidste mødes beslutning.

Drøftelse

 

Beslutning

 

 

  1. Valg af forældrerepræsentant med barn i KKFO’en til skolebestyrelsen

(18:25 - 18:30)

Behandlingsform: drøftelse, beslutning.

Ansvarlig:

Nina, Sanne

 

Sagsfremstilling

På sidste skolebestyrelsesmøde blev det aftalt, at skolebestyrelsen skulle forsøge af finde et medlem af den siddende skolebestyrelse, der kan være bindeleddet til KKFO’ens forældreråd og overtage pladsen, som Henrik forlader pr. 30. april.

Sagsbehandling

Skolebestyrelsen drøfter og beslutter ift. sagen.

Drøftelse

 

Beslutning

 

  1. Byggeri, byggeproces og genhusning

(18:30 - 18:35)

Behandlingsform:

Orientering, drøftelse, beslutning, 

Ansvarlig:

Skolens ledelse

 

Sagsfremstilling

Byggeetape 1 er gået ind sit sidste halve år og der forventes ikke forsinkelser.

Skolebestyrelsen og skolens ledelse har kontaktet Teknik- og Miljøforvaltningen for at få reguleret trafikken på Guldberg Byplads.

Sagsbehandling

Bestyrelsen modtager status for byggeriet.

Bestyrelsen modtager status for regulering af gående og cyklende færdsel på Guldberg Byplads og drøfter evt. opfølgning.

Drøftelse

 

Beslutning

 

  1. Input til årsberetningen og planlægning af årligt møde for samtlige forældre til børn på skolen

(18:35 - 18:45)

Behandlingsform: drøftelse, beslutning.

Ansvarlig:

Nina, Sanne

Sagsfremstilling

Årsberetning

Jf. styrelsesvedtægt for folkeskolen i Københavns Kommunes skoler § 4 stk. 11 afgiver skolebestyrelsen en årlig beretning.

Årligt møde med forældre

Jf. styrelsesvedtægt for folkeskolen i Københavns Kommunes skoler § 4 stk. 12 afholder et møde for samtlige forældre med børn på skolen

Sidste år blev det årlige møde afholdt i forlængelse af skolebestyrelsesmødet i maj.

Sagsbehandling

Årsberetning

Skolebestyrelsens medlemmer giver input omkring, hvilke emner og problemstillinger, der har været vigtige for bestyrelsen i indeværende skoleår.

Skolebestyrelsen aftaler, hvordan årsberetningen formidles.

Årligt møde med forældre

Skolebestyrelsen planlægger det årlige møde.

 

Drøftelse

 

Beslutning

 

  1. Henvendelser 

(18:45 - 18:50)

Behandlingsform:

Drøftelse, beslutning

Ansvarlig:

Forpersonskabet

Sagsfremstilling

Skolen modtager løbende henvendelser fra forældre, elever, medarbejdere og eksterne. Det der er stilet til skolebestyrelsen og skolen, skal op i skolebestyrelsen. Hvis det er stilet til ledelsen, vurderes det, om det er relevant at forelægge skolebestyrelsen. Skolebestyrelsen kan også selv have mindre emner, der ønskes drøftet.

Skolebestyrelsen behandler og følger op på henvendelser:

  • Opfølgning på: Midler til arrangementer, der åbner skolerne op for lokalområdet – Bilag 10.1

Sagsbehandling

Skolebestyrelsen drøfter henvendelserne og der aftales opfølgning.

Drøftelse

 

Beslutning

 

  1. Orientering

(18:50 - 18:55)

Behandlingsform:

Orienterende 

Ansvarlig:

Alle

Forpersonskabet

  • Mødeleder næste møde

  •  

Skolens ledelse

  • Dialogmøder mellem BUU og skolebestyrelserne

    • Torsdag den 24. april 2025

Dialogmøde om fremtidens folkeskole

Bilag 11.1

  • Onsdag den 22. oktober 2025.

  • Skoleudviklingssamtale 2025 – 22. september kl. 16:30-18:30

  • Traditioner

    • Flexuge uge 14

    • Mellemtrinsfest 10. april

    • Fagfestival 23. april

  • Personalia

    • Fratrædelser

    • Ansættelser

Forpersonskabet

 

Skolens ledelse

 

  1. Eventuelt

(18:55 - 19:00)

 

 

Kommende punkter

  • Skolens organisering: stamhold, fast omstrukturering på f.eks. 7.årgang

  • Udgangstilladelse (på sigt, da vi ikke har plads i forbindelse med genhusningen, men op igen slutningen af skoleåret 2024-2025)

 

 

 

Forældre:

Anna Borzák 

Emilie Lichtenberg 

Henrik Eskelund 

Lise Korsbæk 

Maj Eskelund 

Nina Thilo Funder 

Sanne E. Jakobsen 

Stine Spellerberg

Elever:

Camille Hvidegaard Bovbjerg (8C)

Elvira Graver Gottlieb (8A)

Medarbejdere:

Christine Dahl

Anja Øxbøg/Pricilla Grejsmark 

Eksterne:

Niels Vinther

Ledelse:
Christina Stenius

Lucille Blossom

Morten Nielsen

 

 

Dokumenter

Dagsorden SB-møde 25.03.26.pdf

Shape Created with Sketch.