Kalender
3. oktober: Det pædagogiske personales dag (egt. Lærernes dag 5. oktober)
3. oktober: Nationale overgangstest - matematik slutter
8. oktober: Beredskabsøvelse – varslet
10. oktober: Skolernes motionsdag
11. – 19. oktober: Efterårsferie – Skolen. KKFO’en har åben.
22. oktober: Morgensamling (Bh.kl.-2.årg.)
22. oktober: Elevrådsmøder - Det lille og det store elevråd
27. oktober: Skolebestyrelses-møde
28. og 29. oktober: Pædago-gisk tilsyn på KKFO’en
31. oktober: MED-udvalgs-møde
5. november: Åbent hus - forældre til kommende bh.kl.årg. kl. 17:00-19:00
11. november: Elevrådsmøde - Det lille elevråd
12. november: Forældremøde – KKFO kl. 17:30-19:30
13. november: Gallafest 7.-9.-årgang
17. – 21. november: Flexuge
18. november: KKFO - Forældrerådsmøde
24. november: Skolebestyrel-sesmøde
25. november: Elevrådsmøde - Det store elevråd
26. november: Morgensam-ling (Bh.kl.-2.årg.)
28. november: Juleklip - Skolen
Indhold
Skolens fødselsdag
Fredag 5. september fejrede elever og medarbejdere skolens 19-års fødselsdag.
Dagen startede med at alle mødtes på pladsen foran skolen, hvor eleverne fra 9. klasse stod klar til at tage imod skolens elever på holdene.
9. klasseseleverne var holdledere som sammen med elever fra de øvrige klassetrin, skulle rundt på skolen til forskellige aktivi-teter som lærerne stod for.
Der blev lavet kampråb, hoppet langt, lavet kimsleg, spist la-kridssnørebånd, transporteret vand, samt en masse andre aktiviteter som styrkede fællesskabet og samarbejdet mellem eleverne.
Som altid var de store elever eminente til at gøre dagen til en god oplevelse for alle på skolen.
Kl.12.30 fik alle eleverne is, og kl.13.00 blev vinderholdet kåret. I år mødtes vi ikke i gården for at synge fødselsdagssang, da dagen desværre bød på heldagsregn.
Til gengæld blev der råbt fælles hurra, så skolens tag lettede.
Vinderholdet var på den traditionelle kanalrundfartstur mandag 22. september, hvor de sammen fik mulighed for at fejre deres indsats.
Byggeri og genhusning
Her små 2 måneder inde i skoleåret har vi fundet os til rette i det nye som samlet skole på én afdeling. De nye rammer og betingelser har krævet en smule tilpasning, men vi oplever, at tingene fungere nu.
Fejl og mangler ift. de nyrenoverede bygninger er efterhånden afhjulpet, så vores flotte nye rammer fungere som de skal.
Elevrådene
På skolen er der 2 elevråd: Et på afd. indskoling og et på afdeling udskoling. Der er nu valgt elevrådsrepræsentanter fra alle klasser og elevrådene holdt 11. og 15. september det første møde efter valget, hvor det store elevråd valgte forpersoner mv.
Forpersoner er: Alexander 9B og Tobias 8K. Forpersonerne er også elevrepræsentanter i skolebestyrelsen. Der blev også valg suppleanter for dem til skolebestyrelsen. Suppleanter er: Jana 7Y og Hector 7Y.
På afd. indskoling er det repræsentanterne fra 4. årgang, der er afdelingsforpersoner. Det er Valde 4A, Nanuk 4B, Nola 4C
Det store elevråd valgte også undervisningsmiljørepræsentanter: Villum, 6Y, Børge, 6X, Angelos, 6X
Repræsentanter fra det store elevråd deltog i onsdags i temadag og generalforsamling for Københavns Fælleselevråd (KFE) på Københavns Rådhus.
Skoleudviklingssamtale
Den årlige skoleudviklingssamtale på fandt sted tirsdag 23. september. Samtalen tog udgangspunkt i skolens strategiske program og de indsatser, der præger arbejdet i dette skoleår.
Der blev fulgt op på sidste års aftaler, hvor fokus fortsat er på et ressourceorienteret børnesyn og på at styrke fællesskaberne i skolen. Ledelsen arbejder med at skabe rum for fælles refleksion og at understøtte medarbejderne i praksis, mens lærere og pædagoger anvender co-teaching og differentierede undervis-ningsformer. Forældrene spiller en vigtig rolle i samarbejdet om trivsel og fællesskab.
Skolen har sat klare mål for elevernes faglige resultater. Inden for tre år skal 80 % af eleverne præstere på et godt niveau eller derover i dansk og matematik, og karaktergennemsnittet i afgangsprøverne skal løftes. Samtidig er der fokus på at reducere andelen af elever med de laveste resultater. For at nå målene arbejdes der med tydelige læringsmål, systematisk evaluering og en styrket feedbackkultur.
Trivselsundersøgelser viser, at nogle elever oplever utryghed og ensomhed. Derfor arbejdes der med at styrke det sociale miljø gennem ”Sådan gør vi på Guldberg Skole og Fritid”, hvor klare regler og rammer skaber tryghed. Indsatser som A-guide-forløb og trivselsplan skal bidrage til at fremme selvmestring, reducere fravær og styrke de inkluderende fællesskaber.
Også i KKFO’en er der opmærksomhed på at støtte børn i peri-ferien af fællesskabet og skabe flere voksenfaciliterede aktivitet-er. Børnemiljøvurderingen viser samtidig, at børnene generelt oplever tryghed og gode muligheder for leg. Ledelsens indsats retter sig mod at bruge data mere systematisk i beslutningerne og sikre medarbejdernes kompetenceudvikling. De professio-nelle læringsfællesskaber spiller her en central rolle i at understøtte sparring og fælles retning.
Samtalen blev rundet af med en drøftelse af lokale fokuspunkt-er, bl.a. hvordan læreres og pædagogers tydelige rammesæt-ning og værtskab i undervisning og aktiviteter kan skabe både struktur og trivsel for eleverne.
Skolebestyrelsens dagsordner og referater
Dagsordner til og referater fra møderne kan læses her under Forældresamarbejde
Månedens princip
Denne måneds fremhævede princip er principper for kontaktforældre. Principperne kan læses her.
Skolepokalen i fodbold
I gennemsnit deltager 618 skoler i turneringen. Over halvdelen af disse tilmelder to hold, enten to drengehold, to pigehold eller et af hver. Guldberg Skole har i år tilmeldt et pigehold og et drengehold.
1. runde
Guldberg Skole stråler på fodboldbanen – både drenge og piger er videre i skolefodbold.
Der er masser af grund til at være stolte på Guldberg Skole! Både vores drenge- og pigehold har med masser af gejst, vilje og flotte mål kæmpet sig videre i skolefodboldturneringen – og det endda med manér!
Pigeholdet viste stor holdånd og spillede med både fart og finesse. De imponerede med stærk defensiv, hurtige kombinationer og mål, der fik hele 9. årgangs piger på sidelinjen til at juble.
Drengeholdet fulgte trop og viste, at de bestemt ikke ville stå tilbage. Med teknisk spil, energi og en vilje af stål leverede de kampe, der fik selv coach til at fælde en tårer ude på sidelinjen!
En kæmpe tak til vores fantastiske udskoling, der endnu en gang viser, at fællesskab og kampgejst er opskriften på succes.
2. runde
Efter en uafgjort og to tabte kampe er pigeholdet desværre ude af turneringen. Drengeholdet har også måttet se sig slået og fortsætter derfor heller ikke.
EAT-skolemad
Afbestilling
Husk at afbestille EAT-mad, hvis dit barn skal på tur
Tilskud til EAT-mad
Som skole skal vi opfordre og guide jer forældre til at søge tilskud til skolemaden, hvis det er relevant. Læs mere her
EAT’s sociale ordning
Skolen har også mulighed for gennem EAT’s sociale ordning, at en antal elever får gratis EAT-mad. Henvend jer på kontoret, hvis I mener, I er i målgruppen.
FerieCamp
Når skolen er lukket, er det tid til FerieCamp – Kom og vær med i efterårsferien uge 42.
På FerieCamp kan dit barn prøve sjove aktiviteter, som afholdes af lokale foreninger og institutioner. De har hold, som dit barn kan fortsætte på efter ferien. Man kan blandt andet være med til boldspil, kreativitet eller prøve kræfter med kampsport.
FerieCamp er gratis for alle børn og unge mellem 3 og 17 år. Man kan deltage uden tilmelding, medmindre andet er angivet i programmerne.
Programmerne finder du her.
Matematik med venskabsklasser
Klasserne på 1. og 6.årgang er venskabsklasser.
19. september mødtes de til venskabsmatematik. Det fungerede super godt.
Hold syge børn hjemme
Det er efterår nu, og det bliver gradvist koldere og dermed vil vi også se en stigning i sygdomstilfælde hos børn og voksne. Ifølge Sundhedsstyrelsen er hovedreglen, at syge børn ikke må møde i institution eller skole, og at et barn med en smitsom sygdom først må modtages, når det ikke længere smitter. Jeg appellerer derfor til alle forældre, om ikke at sende børn i skole eller på KKFO, når de er syge.
På den måde sikrer vi bedst, at flere ikke bliver smittet med deraf følgende fravær og vikardækning.
Læs evt. mere her.
Luffe kan lejes igen pr. 20. oktober
Vi har nu flyttet personalerummet ud af Luffe - lokalet under KKFO’ens afd. Kosmonauten og er klar til at lokalet kan udlejes igen pr. 20. oktober. Kontakt skolens kontor, hvis I ønsker at leje lokalet.
Elevtoiletter mv.
Siden skoleårets start har børnene fra børnehaveklassen til 5. årgang igen haft undervisning på Guldberg Skoles afdeling i Sjællandsgade, som efter to års totalrenovering byder på lyse farver, godt indeklima og lydisolerede lokaler.
Til skolens overraskelse blev fællestoiletterne i kælderen og gymnastiksalen i sidebygningen dog ikke renoveret, selvom de dagligt bruges af ca. 240 børn.
Skolebestyrelsen reagerede straks med en henvendelse til Børne- og Ungdomsudvalget og inviterede politikerne til at opleve forholdene. Gorm Gunnarsen (EL) tog imod invitationen og blev i dag vist rundt af skolebestyrelsens forperson Sanne Jakobsen samt elevrådets forpersoner Jana og Alexander.
Vi takker for besøget og følger op på sagen.
Personalia
KKFO’en
Fratrædelser
Villads Valde Kreutz, der er pædagogmedhjælper på KKFO’en, stopper 15. oktober.
Tak til ham for hans bidrag til fællesskabet Guldberg Skole og fritid!