Guldberg Skoles trivselsplan

Formålet med trivselsplanen er at give forældre og medarbejdere et godt kendskab til trivselsindsatserne på Guldberg Skole.

Trivselsindsatserne har til formål at sikre rammerne for, at alle børn trives og udvikles fagligt, personligt og socialt i et trygt fællesskab. Dette indebærer bl.a.:

• At alle børn føler sig som et værdigt medlem af fællesskabet
  • At alle børn ses, anerkendes og værdsættes som de unikke personer, de er
  • At alle børn oplever sig som aktive deltagere i fællesskabet

På Guldberg Skole anser vi fællesskabet som et afgørende middel til at fremme ovenstående. Derfor skal skolens ledelse, skolebestyrelse, medarbejdere, forældre og børn i fællesskab deltage aktivt i trivselsindsatserne. Herunder har vi en ambition og forventning om, at alle medvirker aktivt til at fremme en høj tolerancekultur med plads til forskellighed, hvor medindflydelse, medansvar og engagement udgør nøgleordene.

Ovenstående bygger på Guldberg Skoles grundfortælling og børnesyn. Skolens grundfortælling tager sit udgangspunkt i troen på, at vi skaber og sikrer et højt niveau af læring og trivsel i et fællesskab, hvor alle har en plads. Dette gør vi ved at samarbejde i alle sammenhænge ud fra, at det er de nærmeste, der kender problemstillingerne bedst i et samarbejde, hvor ingen oplever at stå alene med en opgave. På den måde styrker og udvikler vi det enkelte barn til at kunne bevæge sig uden for skolens trygge ramme med et fagligt, socialt og personligt afsæt for at bidrage til, passe på og sætte sit præg på den verden han eller hun er en del af.

Skolens børnesyn tager sit udgangspunkt i, at vi tænker helhedsorienteret og inddrager alle faktorer omkring barnet. Vi er åbne for refleksion hos såvel lærerteam, elever og forældre og vi mener, at det er et fælles ansvar at bidrage til barnets udvikling. Vi tror på, at børn og unge gør hvad de kan, og som oftest gerne vil samarbejde. Det er de voksnes ansvar at se på rammevilkårene på de udløsende og opretholdende faktorer i forhold til barnet.

Det er muligt at læse nærmere omkring skolens værdier og intentioner på linkene nedenfor:

• Grundlov og værdisæt for Guldberg Skole
  • Skolens pædagogiske lærings- og ressourcecenter (PLRC)

Skolens trivselsindsatser og handleplaner

Guldberg Skoles trivselsplan består af flere områder til hvilke, der hver især er tilknyttet en indsats og handleplan. Disse har til formål at skabe et fælles udgangspunkt og en fælles strategi for, hvordan Guldberg Skoles trivselsplan kan realiseres i et aktivt deltagende fællesskab mellem skolens ledelse, skolebestyrelse, medarbejdere, forældre og børn.

Følgende områder beskrives nærmere i linkene nedenfor:

• Indsatser ved konflikter, drillerier og mobning
  • Sorg- og kriseberedskab
  • Principper og retningslinjer for mobil kultur og digitaldannelse
  • Skilsmissegrupper

Under ovenstående områder kan skolen vurdere, at det vil være givende eller en nødvendighed at inddrage SSP (det lokale samarbejde mellem skole, socialforvaltning og politi) i en indsats, og et samarbejde vil kunne blive sat i værk.

SSP-samarbejdet

Skilsmissegrupper.pdf