Principper og retningslinjer for mobilkultur og digital dannelse

Principper og retningslinjer for mobilkultur og digital dannelse

Mobilkultur og digital dannelse på Guldberg Skole

Mål

• At alle kan have mobiltelefon med sig uden, at den forstyrrer eller ødelægger koncentra- tionen i forhold til undervisning og fælles aktiviteter
  • At man ikke krænker andre ved fx at tage billeder uden klar og tydelig accept
  • At man ikke bruger mobiltelefonen til at inddrage andre i konflikter, de ikke er i nærhe- den af
  • At skolen sikrer undervisningsforløb, hvor målet er at lære eleverne at kunne begå sig socialt og etisk i den digitale verden

Mobilkultur

På Guldberg Skole

• er din mobiltelefon på fly-tilstand eller slukket og i tasken eller i dit skab i timerne.
    • For dig der går på mellemtrinnet og udskolingen aftales det på årgangene mellem lærere, pædagoger og elever hvilke pauser, der er mobilfri.
    • For dig der går i indskolingen er mobilen i tasken hele dagen.
  • er det læreren eller pædagogen, der bestemmer over elevernes mobil i timerne. Dvs. at der i visse situationer godt kan bruges telefoner, hvis det vurderes at give mening.
  • må du ikke tage fotos af andre og dele uden at spørge om lov.
  • undlader du at skrive og opdatere,r du er vred. Få hjælp til at løse konflikten.
  • skal du huske, at de ting, der sker i skolen, klares i skolen.
  • skal du lade være med at ringe og/eller sms'e hjem til dine forældre. Tal altid først med din lærer eller pædagog og få hjælp til at løse konflikten. Efterfølgende kan du tale med dine forældre hjemme.
  • kan din mobiltelefon blive inddraget, hvis du ikke retter dig efter lærerens eller pædago- gens anvisninger. Fokus skal være på undervisningen og de fælles aktiviteter.
  • bliver du og dine forældre indkaldt til et møde med ledelsen, hvis du gentagne gange ikke retter dig efter lærerens eller pædagogens anvisninger.
  • gælder disse regler ikke kun for mobiltelefoner. De gælder også for iPads, Chromebooks og PC’ere mv.

Digital dannelse på Guldberg Skole

Når vi færdes på nettet, er der nogle etiske hensyn der handler om opførsel, fornuft og skep- sis. Det gælder også børn - det kaldes 'digital dannelse'

Digital dannelse handler om at kunne begå sig socialt og etisk i den virtuelle virkelighed. Det handler ikke kun om at bruge et ordentligt sprog men om at færdes og bruge fornuft og skepsis i en social digital verden.

Vores børn taler ikke om at være on- eller offline. Nettet er der bare. Hele tiden. Så når dit barn bruger Snapchat, Facebook, Instagram, Twitter, Reddit eller 'gamer' med sine venner, er det en god idé at sætte sig ind i, hvad der er god skik og tone.

På skolen vil vi have fokus på denne del af elevernes trivsel ved at tilbyde klasserne under- visningsforløb, hvor målet er at lære eleverne i at kunne begå sig socialt og etisk i den digita- le verden. Disse undervisningsforb bliver faciliteret af skolens pædagogiske læringscenter og ressourcecenter (PLRC) samt i de enkelte klasser.

Fire kompetencer ift. digital dannelse

Fra: It og digital dannelse i gymnasiet - En erfaringsopsamling - 2017 Danmarks Evalueringsinstitut

Informationskompetencer

• Forholde sig kritisk til information på internettet
  • Finde, anvende og henvise til relevant information på internettet.

It-operationelle kompetencer

• Finde, udvælge og anvende grundlæggende funktioner i forskellige programtyper

Deltagelseskompetencer

• Indgå i og bidrage til digitale fællesskaber
  • Praktisere god webetik og -etikette
  • Forholde sig ansvarligt og reflekteret til sociale medier og deres anvendelse
  • Regulere brug af digitale medier i egne læreprocesser på hensigtsmæssig vis
  • Beskytte egne digitale data og egen identitet.

Produktive kompetencer

• Indgå i og bidrage kreativt og innovativt til formidlingsmæssige digitale produktioner i faglige sammenhænge, herunder respektfuld og ansvarlig remediering.

Inspirationsmaterialer og nyttige links til lærere, pædagoger og forældre